In memoriam: Prof.dr. Glen Newey (1961–2017)

Op 30 september 2017 is plotseling een einde gekomen aan het leven van Glen Newey, hoogleraar Politieke Filosofie en Ethiek aan het Instituut voor Wijsbegeerte. Hij was een markante persoonlijkheid en een unieke geleerde, die op onnavolgbare wijze leiding gaf aan het cluster praktische wijsbegeerte in Leiden.

Collega’s, vrienden en studenten zullen zijn eruditie, zijn toewijding en zijn gevoel voor humor verschrikkelijk missen. Onze gedachten gaan in het bijzonder uit naar Glens familie, die wij veel sterkte wensen.

Herdenkingsbijeenkomst

Om studenten en collega’s de mogelijkheid te bieden om over prof. Newey te praten en hun herinneringen te delen houdt het Instituut voor Wijsbegeerte een bijeenkomst op woensdag 4 oktober 2017 van 19.00 tot 20.00 uur in Lipsius zaal 003.

Bijdragen aan de wetenschap

In zijn wetenschappelijke werk richtte Glen Newey zich op de beloften en beperkingen van het liberalisme. Hij schreef twee boeken over verdraagzaamheid, en was redacteur van een bundel over vrijheid van meningsuiting. Glen had weinig op met moralisme. Hij wilde anderen niet vertellen wat ze moeten denken. Hij wilde begrijpen wat er gebeurt wanneer politieke idealen zoals vrijheid en verdraagzaamheid stuiten op de harde werkelijkheid van meningsverschillen, conflicten en machtsrelaties, waarbij complexe en vaak tragische keuzes moeten worden gemaakt.

In meer algemene zin was Glen geïnteresseerd in de rol van rationaliteit en van idealen in de politiek. In After Politics bekritiseerde hij liberale politieke theorieën vanwege hun gebrek aan realiteitszin. Daarmee plaatste Glen zich in de voorhoede van de nieuwe ‘realistische’ politieke filosofie in de traditie van Machiavelli en Hobbes (over wiens Leviathan hij een handboek schreef). Glen’s werk heeft grote invloed gehad op denkers in deze traditie. Op stapel stond een bundel onder de titel Rogue Theodicy, waarin Glen zijn ideeën verder uitwerkte in dialoog met zijn critici. Het boek zal nu helaas moeten verschijnen zonder Glen’s repliek op de commentaren.

Onlangs legde Glen de laatste hand aan een boek over politieke filosofie, terwijl hij inmiddels alweer bezig was met twee nieuwe boeken over markten en slavernij. Glen leverde vele bijdragen aan het publieke debat, onder andere via zijn veelgelezen en veelgeprezen blog voor de London Review of Books.

Lees ook: Een collectie van blogs door Glen Newey van London Review of Books