De zoektocht door het heelal

Hoe is ons heelal ontstaan? Bestaat er ergens nóg een planeet met leven? Lees erover in het nieuwe wetenschapsdossier 'De zoektocht door het heelal'.

Vragen over het heelal horen tot de grootste mysteries die de mensheid bezighouden. Leidse astronomen kunnen met telescopen licht opvangen van wel 13 miljard jaar oud en zo naar de 'jeugdjaren' van het heelal kijken. Ook krijgen ze zo meer inzicht in de manier waarop het heelal zich zal ontwikkelen. Daarnaast zoeken ze naar planeten buiten ons zonnestelsel en proberen te achterhalen of deze misschien ook leven bevatten.

De Sterrewacht van de Universiteit Leiden behoort tot de wereldwijde top-5 van beste astronomische onderzoeksinstituten. In het wetenschapsdossier 'De zoektocht door het heelal' leest u alles over het Leidse onderzoek naar de oorsprong en de toekomst van het leven.