Victor Gijsbers wint Facultaire Onderwijsprijs 2017

Docent filosofie Victor Gijsbers heeft de Facultaire Onderwijsprijs 2017 in ontvangst mogen nemen. Elk jaar wordt de Onderwijsprijs uitgereikt aan de meest inspirerende docent van de faculteit. Na het bezoeken van zijn lessen was de jury te spreken over de energie en droge humor van Gijsbers.

Gijsbers werd genomineerd voor de prijs door vijf studenten van zijn vak Wetenschapsfilosofie, een vak dat hij geeft voor bijna alle tweedejaars studenten Geesteswetenschappen. Als onderdeel van het selectieproces bezocht de jury vervolgens een van Gijsbers’ colleges. Achteraf zei de jury te bewonderen hoe actief Gijsbers bleef gedurende het hele college en herkenden ze zijn passie voor het vak.

Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je gewonnen had?

Gijsbers: “Dat was een beetje dubbel. Ik was heel blij, maar vond het tegelijkertijd jammer dat ik vanwege een conferentie niet bij de officiële uitreiking kon zijn [de prijs wordt traditiegetrouw tijdens de opening van het facultair jaar uitgereikt, red.], maar blijdschap overheerste wel.”

Heb je altijd al docent willen worden?

“Eigenlijk niet. Ik wist al wel vroeg dat ik iets wilde doen op de universiteit maar dat ik lesgeven leuk zou vinden was een ontdekking en had ik eigenlijk niet had verwacht. Ik ben negen jaar geleden begonnen met het vak Wetenschapsfilosofie en kennisleer tijdens mijn PhD en ik bleek het heel leuk te vinden. Ik merkte dat het lesgeven me makkelijk af ging en dat ik de studenten kon boeien. Sindsdien heb ik elk vak wel met plezier gegeven.”

Je geeft wetenschapsfilosofie, een vak dat bekend staat om zijn saaiheid. Hoe maak je dit vak toch leuk?

“Wat er bijzonder is bij Wetenschapsfilosofie is dat je studenten in je college hebt die helemaal geen achtergrond hebben in de filosofie. Ik heb wel eens een student gehad die zei: ‘ik wil gewoon een taal leren dus wat heb ik hieraan?’ Tot op zekere hoogte moet je dus hopen dat studenten interesse hebben in een beetje verbreding. Maar als docent probeer ik bewust links te leggen met hun eigen vakgebied. Zodat studenten gaan denken: ‘goh, hier heb ik wat aan’. Grote thema’s als geschiedenis, cultuurwetenschap en taalkunde komen allemaal aan bod.”

Victor Gijsbers met de Onderwijsprijs: 'ik heb elk vak wel met plezier gegeven.'

De jury roemde je droge gevoel voor humor, denk je dat humor nodig is bij lesgeven?

“Het is niet echt nodig, maar het helpt wel. Zeker bij grote hoorcolleges als Wetenschapsfilosofie zorgt humor ervoor dat studenten erbij blijven. Het werkt ook in de zin dat studenten meer van de stof onthouden. Maar het hoeft niet, je kunt studenten ook enthousiast maken met een heel inhoudelijk verhaal.”

Wat is volgens jou het geheim van goed lesgeven?

“Ik weet niet of ik echt een geheim heb. Je moet heel veel proberen en op een gegeven moment ga je herkennen welke dingen goed of minder goed werken. Ik heb bijvoorbeeld veel geschaafd aan het vak Wetenschapsfilosofie. Eerst probeerde ik zoveel mogelijk kennis in de colleges te stoppen, maar ik merkte dat studenten niet genoeg onthielden. Tegenwoordig wil ik niet zozeer dat studenten veel feitjes kennen maar dat ze de stof echt begrijpen. Ik probeer studenten actief over de thema’s na te laten denken en ik merk dat dat werkt.”

Wat is de Onderwijsprijs?

Elk jaar kunnen studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies docenten nomineren voor de Facultaire Onderwijsprijs. Na de nominatie bezoekt een speciale jury colleges van de genomineerde docenten en bepalen zij wie zich de beste docent van de faculteit mag noemen.

Meer over de Facultaire Onderwijsprijs