Piloot-psycholoog in de media over vliegangst

KLM-gezagvoerder Bert Busscher combineerde zijn vliegcarrière met onderzoek naar vliegangst vóór, tijdens en na een therapeutische vlucht. Hartslagmeting als onderzoeksmethode trok de aandacht in de media, net als de therapeutische aanbeveling van Busscher: 'Wat helpt is hup, het vliegtuig in.'

Hartslag signaal voor terugkeer vliegangst

Therapie tegen vliegangst succesvol afgerond? Dan kan inzicht in de hartslag helpen om te voorspellen of de angst later zal terugkeren. Dit ontdekte Bert Busscher, KLM-piloot en psycholoog, tijdens zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. Busscher liet deelnemers naar vliegtuigfilmpjes kijken, in een vliegtuigsimulator zitten en uiteindelijk een vlucht maken. Op diverse momenten registreerde hij hun hartslag. Na drie maanden, een jaar en na drie jaar zocht hij opnieuw contact met de deelnemers om te vragen of de vliegangst terug was. Een aantal had te maken met een terugval, maar iedereen had minder vliegangst dan voor de behandeling. Een lagere hartslag na de vlucht bleek samen te gaan met minder vliegangst op de lange termijn. (Volksrant - Wetenschap di. 12 september 2017)

(Banner: 'De mooiste paranimfen ooit. Links Myrthe, afgestudeerd geneeskunde. Die andere schoonheid is Lisabelle, net uitgevlogen en eerstejaarsstudent Global sustainability science in Utrecht.' Bert Busscher met zijn dochters vlak voor de verdediging van zijn proefschrift.)