Mariëlle Bruning in EenVandaag over meldingen van kindermishandeling

Afgelopen jaar kwamen bij de kinderbeschermingsorganisatie Veilig Thuis bijna honderd meldingen van kindermishandeling binnen als gevolg van “Münchhausen by-proxy”, ofwel PCF. Bij deze zeldzame psychische aandoening maken ouders hun kinderen opzettelijk ziek of ze bedenken een ziektebeeld. Het kritiek op het aantal meldingen neemt toe.

Mariëlle Bruning in EenVandaag over kinderrechten
Mariëlle Bruning

Ouders hebben het gevoel al schuldig te zijn verklaard en hun onschuld te moeten bewijzen. Hoogleraar jeugdrecht Mariëlle Bruning zegt in EenVandaag van zaterdag 9 september (item start op 4:09, Mariëlle Bruning aan het woord vanaf 22:05) het volgende: ‘Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens schrijft voor dat je als organisatie moet zorgen dat je er zo dicht mogelijk op zit en dat je liever te veel ingrijpt dan te weinig. Maar als je ingrijpt, dan zal je zo zorgvuldig mogelijk te werk moeten gaan. Dat lijkt nog wel eens te worden vergeten en dat is heel ernstig.’

De bevindingen van de organisatie Veilig Thuis zijn vaak van doorslaggevend belang voor de Raad van de Kinderbescherming. Bruning pleit er dan ook voor dat er in dit soort zaken moet worden gewerkt met een tweede onafhankelijke deskundige die een extra oordeel velt over de situatie.