Hoeveel cyborg willen we zijn?

Toekomstige technologieën zullen ons alledaagse leven ingrijpend beïnvloeden. In hoeverre worden we daar beter van? Op het toekomstcongres Brave New World, op 2 en 3 november in Leiden, komen optimistische en zorgwekkende scenario’s langs.

Nieuwe technologieën zorgen voor duizelingwekkend nieuwe mogelijkheden én zorgen. Wanneer is een cyborg nog een mens? Hebben wij de verantwoordelijkheid om uitgestorven dieren terug te brengen als de techniek het toelaat? Worden wij niet allang geregeerd door bedrijven als Google die bepalen wat wij online zien? En gaat kunstmatige intelligentie ons helpen of wordt het onze grootste vijand?

Kunstenaar Neil Harbisson is een van de sprekers. Hij wil als cyborg door het leven.

Verbetering van onszelf

Twee dagen lang buigen nationale en internationale sprekers zich met het publiek over thema’s als transhumanisme, levende technologie, de toekomst van democratie en kunstmatige intelligentie. De spraakmakende sprekers zijn afkomstig uit de wetenschap, industrie, journalistiek en de culturele wereld. Op 2 november draait het om de vraag hoe ver we willen gaan in de verbetering van onszelf. Wanneer zijn we nog steeds menselijk en wanneer veranderen we in machines?

Technologie voor patiënten

De Leidse neuropsycholoog Femke Nijboer discussieert mee als panellid. Nijboer doet onderzoek naar mensen met het locked-in syndroom: ze zijn bijna geheel verlamd en kunnen vaak alleen nog communiceren door met hun ogen te knipperen. De neuropsycholoog vraagt deze patiënten aan wat voor soort technologie zij behoefte hebben. Mede op basis van deze uitkomsten ontwikkelen medici en ingenieurs nieuwe communicatieapparatuur.

Vals spelen

Voor patiënten is het gebruik van verregaande technologie veel meer geaccepteerd dan voor gezonde mensen, stelt Nijboer. ‘Voor hen wordt dat al snel gezien als vals spelen. Ik denk er zelf behoorlijk liberaal over. Waarom zouden we niet meer technologie gebruiken om ons zelf te verbeteren? Maar ik wil wel de regie blijven houden. We moeten niet de situatie krijgen dat werkgevers van ons ons verwachten dat we verregaande hulpmiddelen of pillen  gebruiken die ons nog beter maken.’

Tijd voor een artificiële evolutie

Dezelfde vraag – hoe ver technologie mag gaan – geldt ook voor de natuur. Is het tijd voor een artificiële evolutie en kunnen we nieuwe en nuttige dieren maken? En kan het opnieuw scheppen van uitgestorven soorten de biodiversiteit herstellen? Hierover debatteren onder anderen de Leidse wetenschappers Menno Schilthuizen en Bas Haring. Schilthuizen is hoogleraar Kenmerkevolutie en biodiversiteit en Haring hoogleraar Publiek begrip van wetenschap. Haring maakt zich beduidend minder zorgen over het uitsterven van soorten dan Schilthuizen dus dat belooft een scherp debat worden.

Beïnvloeding verkiezingen

Amerikadeskundige Michiel Vos zwengelt op 3 november het debat aan over de invloed van technologie op politiek en democratie. Tijdens de campagnes voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen belaagden vele bots - computerprogramma’s die zelfstandig berichten op internet kunnen plaatsen - de Facebookpagina’s van zowel Clinton als Trump en zorgden zij voor duizenden negatieve comments om de stemming te beïnvloeden.

Peter Greenaway. Foto: Slawek

Peter Greenaway

Op het congres is er veel aandacht voor toekomstige technologieën die nog niet of nog maar spaarzaam geïntroduceerd zijn, maar wel al in kunst en cultuur verbeeld worden. Zo zal de bekende Britse regisseur en scenarioschrijver Peter Greenaway (onder meer bekend van The cook, the thief, his wife & her lover) op 3 november vertellen welke invloed technologie op het maken van verhalen heeft. Ook de bezoekers kunnen hun toekomstvisioenen verbeelden door in een workshop korte filmscripts te schrijven. De beste scripts worden binnen 48 uur verfilmd en vertoond op het Leiden International Film Festival (27 oktober t/m 5 november). Het congreskaartje van Brave New World biedt op de dagen van de conferentie ook toegang tot dit filmfestival.

Het congres is een initiatief van Alexander Mouret, PR-functionaris bij Luris, het Knowledge Exchange Office van de Universiteit Leiden. Mouret is ook directeur van het Leiden International Film Festival.

Bekijk het hele programma van Brave New World

Tickets voor 1 of 2 dagen