Kan een bouwvakker doorwerken tot 67 jaar?

De AOW-leeftijd is snel aan het stijgen. Zoals het er nu uit ziet ligt die leeftijd in 2040 bijna op 70 jaar. De vraag is echter of alle Nederlanders hun werk zo lang kunnen volhouden. Het antwoord lijkt negatief. Volgens het kabinet moeten werknemers met een zwaar beroep zich tijden laten omscholen. Een goed idee volgens Marike Knoef, maar in de praktijk gebeurt dit te weinig.

Marike Knoef

Knoef, universitair hoofddocent, verbonden aan de afdeling Economie, geeft in een artikel in het Nederlands Dagblad aan, dat zij voor een inkomensafhankelijke flexibele AOW is. 'Daarbij worden mensen met een laag inkomen minder gekort als zij eerder met pensioen gaan.' Zo’n regeling was er in 2011 bijna gekomen in, ware het niet dat het voorstel is geschrapt in verband met het door de crisis oplopende begrotingstekort.

Een mogelijkheid om de zware beroepen te ontzien, is de AOW-leeftijd afhankelijk maken van het aantal jaren dat iemand heeft gewerkt. Volgens Marike Knoef bestaat zo’n systeem al in Duitsland. Duitse werknemers die 45 jaar hebben gewerkt, worden niet gekort als ze hun pensioen op 65-jarige leeftijd opnemen. ‘Zo’n systeem vereist wel een goede registratie. Daarbij moet worden bepaald hoe periodes van werkloosheid of parttime werk meetellen’, aldus Knoef.