Just Peace festival: vier de vrijheid in Den Haag

Het Just Peace festival is weer in aantocht. Van 21 tot en met 24 september vieren we de vrede in Den Haag met onder meer inspirerende HagueTalks, het Peace in the Park-festival en de jaarlijkse Vredesloop.

Het Just Peace festival staat volledig in het teken van vrede en recht. Het festival start dan ook op 21 september, de Internationale Dag van de Vrede. Vanuit Universiteit Leiden komen een aantal wetenschappers hun kennis over deze onderwerpen delen.

Vredesloop

De Vredesloop vormt een van de vaste pijler in het Just Peace festivalprogramma. De 5e editie van de Vredesloop op zondag 24 september start en finisht bij de President Kennedylaan. Het parcours van de Vredesloop, met vier verschillende afstanden voor alle leeftijdsklassen, voert duizenden deelnemers langs diverse historische locaties. Universiteit Leiden sponsort de deelname van een beperkt aantal eerstejaars studenten, ouderejaars studenten en medewerkers. De opbrengst van de Vredesloop gaat naar UNICEF.

Het team van de Universiteit Leiden zit helaas helemaal vol! Je kunt je nog wel inschrijven voor de Vredesloop als individuele deelnemer: www.vredesloopdenhaag.nl

HagueTalks

Het Just Peace festival wordt donderdag 21 september geopend met een aantal inspirerende HagueTalks in het Vredespaleis. Tijdens deze leerzame en inspirerende avond, gericht op studenten en jongeren, bieden sprekers en kunstenaars ervaringen, vaardigheden en visies op dialogen voor vrede. En zoals wel vaker met inspiratie, kan het uit onverwachte hoek komen. Zo vertelt psychologe Mariska Kret over haar onderzoek naar vredelievende Bonobo’s: ‘Deze dieren zijn nauw verwant aan de mens maar veel vriendelijker ingesteld. Hoe komt dat? En kunnen wij mensen misschien wat leren van de Bonobo?’

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Peace in the Park

Zondag 24 september wordt Just Peace feestelijk afgesloten met het Peace in the Park festival. Bezoekers kunnen workshops beweging, kunst, muziek en meditatie volgen en zo zich bewust worden van hun persoonlijke verbondenheid met Vrede. Een ervaring die bezoekers inspireert tot díe kleine verandering die een groot verschil kan maken in hun eigen leven en dat van anderen.

Internationale stad van vrede en recht

‘Het is mooi om te zien dat er zoveel interesse is voor alles wat Den Haag op dit gebied te bieden heeft’, aldus Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag. ‘Tijdens het Just Peace festival kan de stad Den Haag zich meer dan anders profileren als VN-stad en dé internationale stad van vrede en recht.’

Het Just Peace festival is een initiatief van Stichting The Hague United for Peace & Justice in samenwerking met diverse instellingen, waaronder Unicef, de gemeente Den Haag en Universiteit Leiden. Bekijk het volledige programma op de website van Just Peace of like de Facebook-pagina van het festival.