ERC-beurs voor vier Leidse wetenschappers

Vier wetenschappers van de Universiteit Leiden hebben een Starting Grant van de European Research Council (ERC) ontvangen. Met zo’n beurs van maximaal twee miljoen euro kunnen onderzoekers met veel potentie vijf jaar lang een onderzoeksteam leiden.

Michaël Peyrot – Tochaars

Peyrot doet onderzoek naar het Tochaars, een oude taal die van ongeveer 500 tot 1000 na Christus gesproken werd in Noordwest-China. Het Tochaars is verwant aan Indo-Europese talen zoals het Nederlands, Engels, Latijn, Grieks en Sanskriet, en vond net als deze talen zijn oorsprong in de Oost-Europese steppe. In zijn ERC-Starting Grant ‘The Tocharian Trek’ onderzoekt Peyrot hoe de voorouders van de sprekers van het Tochaars de lange tocht naar China hebben gemaakt.

Milan Allan – Quantummaterialen

Quantummaterialen laten soms mysterieuze effecten zien. Hun elektronen vertonen bijvoorbeeld collectief gedrag, zoals een zwerm vogels, maar worden geleid door de magie van quantummechanica. Allan kan dankzij de ERC-beurs quantummaterialen bestuderen door te kijken naar het ‘smelten’ van elektronen met een STM-microscoop. Het begrijpen van quantummaterialen is een van de heilige gralen in de natuurkunde. In het verleden heeft beter begrip van de quantummechanische eigenschappen van silicium bijvoorbeeld geleid tot de computerrevolutie.

Lees in dit artikel meer over het onderzoek van Milan Allan.

Daniela Kraft – Microdeeltjes

Kraft krijgt haar ERC-grant voor onderzoek naar het gedrag van zogenoemde colloïden—deeltjes van een miljoenste meter. Zij bevinden zich op het slagveld van de microwereld, waarin een continue storm woedt van chaotisch door elkaar dansende moleculen. Kraft gebruikt die onophoudelijke beweging in haar voordeel om colloïden zelf structuren te laten vormen. Tijdens eerder onderzoek lukte het Kraft al om een aantal basisstructuren te genereren en om colloïden over elkaar te laten bewegen als gewrichten. Het uiteindelijk doel is het realiseren van microrobots die zichzelf opbouwen.

Lees in dit artikel meer over het onderzoek van Daniela Kraft.

Thomas Sharp – Elektronenmicroscopie

Sharp wil met zijn beurs een manier vinden om het afweersysteem heel gericht in actie laten komen om bijvoorbeeld kankercellen te vernietigen. Hij gebruikt daarvoor zogeheten DNA-nanotemplates: driedimensionale bouwwerken van stukjes DNA, waarop hij heel precies een constructie van eiwitten kan maken. Hij gebruikt zijn minuscule driedimensionale bouwwerken van DNA en eiwitten om een essentieel deel van het immuunsysteem te activeren: het complementsysteem. Mogelijk kan dit deel van het immuunsysteem later erop uit gestuurd worden om bijvoorbeeld kankercellen kapot te maken.