Vijf Veni-beurzen naar Leidse bèta-onderzoekers

Vijf veelbelovende onderzoekers van de bètafaculteit hebben een Veni-beurs van NWO in de wacht gesleept. Met de beurs van maximaal 250.000 euro kunnen zij drie jaar lang onderzoek doen. In totaal gingen er zeventien Veni’s naar Leiden, waarvan vier naar de Sterrewacht en één naar het IBL.

Overzicht onderwerpen

De vorming van sterrenstelsels in clusters
Yannick Bahé – Sterrewacht Leiden
Sterrenstelsels in clusters - de meest extreme omgevingen in ons heelal – verschillen sterk van meer geïsoleerde sterrenstelsels. Wij zullen grote, nieuwe computersimulaties gebruiken om de oorsprong van deze verschillen te onderzoeken en daarmee een groot gat in ons begrip van de vorming van sterrenstelsels te dichten.

Kosmische remodeling: hoe de sterrenstelsels de structuur van het universum veranderen
Marcel van Daalen – Sterrewacht Leiden
De structuur van ons universum is nauw verbonden met de verdeling van zowel donkere als zichtbare materie. De gewelddadige processen die samengaan met de vorming van sterrenstelsels veranderen deze verdeling echter. Beter begrip van deze processen helpt sterrenkundigen om meer te weten te komen over ons universum als geheel.

Hoe warm is ijskoude chemie?
Thanja Lamberts – Sterrewacht Leiden
In de ruimte is de temperatuur zo laag (-260 ºC) dat de moleculaire bouwstenen van het leven alleen kunnen ontstaan via chemische reacties als deze veel hitte genereren. In dit project wordt met computersimulaties onderzocht hoe deze warmte wordt opgenomen door de met ijs bedekte stofdeeltjes waarop de reacties plaatsvinden.

Evaluatie van het effect van baryonen op kosmologische probes met simulaties van de volgende generatie
Matthieu Schaller – Sterrewacht Leiden
We zullen een vernieuwende simulatie code die gebruikt maakt van moderne computerarchitectuur afmaken en gebruiken om het heelal en de vorming van sterrenstelsels te simuleren. Deze simulaties zullen gebruikt worden voor de interpretatie van waarnemingen met als doel inzicht te verstrekken in de eigenschappen van donkere materie en donkere energie.

Foraging in a noisy world: Marine predator-prey interactions under fluctuating sound conditions
Fleur Visser – Instituut voor Biologie
Lawaai kan storend zijn voor walvissen, top predatoren van de oceaan. Ik combineer geavanceerde technieken waarmee walvis- en prooigedrag onder water en vanuit de lucht zichtbaar wordt gemaakt. Zo onderzoek ik effecten van menselijk geluid op de efficiëntie van jagende walvissen. Deze informatie is van cruciaal belang voor hun bescherming.

Veni is een financieringsinstrument uit de Vernieuwingsimpuls. Het geeft pas gepromoveerde onderzoekers de kans om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelen. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. De beoordelingscriteria zijn:

• de kwaliteit van de onderzoeker
  • de kwaliteit, het innovatieve karakter en de wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel
  • kennisbenutting