Interdisciplinair onderzoek en nieuwe vrienden tijdens LACDR Summer School

Studenten van over de hele wereld deden mee met de Bio-Pharmaceutical Science Summer School 2017, van Moldavië en Italië tot aan Indonesië en Griekenland. De studenten kregen een uitgebreid inzicht in het onderwijs en onderzoek aan het LACDR. ‘Ik ben erg blij hier te zijn’, zegt deelnemer Marco Romfini.

De clusters verbinden

Met praktijkervaring bij de drie clusters kregen de studenten de unieke kans om kennis te maken met het onderzoek en de onderzoekers binnen het instituut. Allereerst synthetiseerden de studenten zelf een medicijn in het Drug & Target Discovery-cluster. Bij het cluster BioTherapeutics leerden ze hoe je een medicijn kan omhullen met een liposoom, zodat het makkelijker cellen in het lichaam kan binnendringen. Uiteindelijk bepaalden de studenten de biofarmacie in het Systems Pharmacology-cluster en de toxicologie van hun medicijn bij Drug & Target Discovery. Op de laatste dag presenteerden ze hun resultaten voor de rest van de groep.

Meedoen met de Summer School

Marco Romfini komt uit Italië en werd getipt over deze summer school. ‘Een promovendus van mijn professor heeft twee jaar geleden deelgenomen aan de LACDR Summer School en hij zei dat het fantastisch was. En hij had gelijk, ik ben erg blij dat ik hier ben. Er zijn verschillende mensen, allerlei culturen en er is de geweldige nieuwbouw.’ Deelnemer Merve Keser: ‘Ik kom uit Amerika, maar woon sinds tien jaar in Rotterdam. Waarom ik voor deze summer school koos? Ik heb mij aangemeld voor de Bio-Pharmaceutical Sciences master, dus deze summer school geeft mij een tweede indruk. En dit geeft ook een goed overzicht van alle onderzoeksgroepen.

Marco Romfini tijdens een van de practica

Verschillende achtergronden, één doel

‘Iedereen van deze groep focust zich op hetzelfde, maar het is interessant om te zien dat iedereen een verschillende aanpak heeft’, zegt Marco. Hij heeft een achtergrond in de moleculaire biologie, dus om scheikunde te doen was een compleet nieuwe ervaring. ‘Maar het was heel leuk om dit nieuwe veld te verkennen.’ Merve vindt de mix van disciplines ook tof. ‘Iedereen is bedreven in zijn eigen discipline, en de combinatie van de verschillende achtergronden levert interessante samenwerkingen op.’

Merve Keser (in het midden) maakt aantekeningen tijdens het toxicologiepracticum