Het Humanities Buddy Programme: Thuis ver van huis

Naar een andere stad verhuizen kan voor elke student een beangstigend vooruitzicht zijn, zeker al je naar een ander land gaat. Elk jaar komen er veel studenten naar Leiden, en velen van hen voelen zich ver van huis toch thuis, dankzij het Humanities Master’s Buddy Programme. Ook Kathleen Burke en Victor Jarzargaray hebben dat ervaren: “Het is zó fijn te weten dat er altijd iemand is bij wie je terecht kunt.”

Je welkom voelen

“Ik heb in Parijs, in Berlijn en in Londen gestudeerd, dat zijn enorme metropolen waar altijd van alles gaande is”, zegt de Australische Kathleen Burke, die een semester in Leiden studeert. “Maar ik denk dat ik pas in Leiden het echte studentenleven heb meegemaakt. Het was hier goed georganiseerd en je voelt je je hier zo welkom. De meeste informatie is beschikbaar in het Engels, er is een internationale introductieweek, maar wat vooral zo fijn is: het Humanities Buddy Programme geeft je de kans om mensen te ontmoeten en het land te leren kennen. Mijn ervaringen in Leiden waren boven verwachting goed.”

Kathleen Burke: “Mijn ervaringen in Leiden waren boven verwachting goed."

Wat is het Buddy-programma?

De Faculteit Geesteswetenschappen heeft een Buddy-programma opgezet voor masterstudenten om ze snel te helpen integreren in de universiteit en het Leidse studentenleven. Twee keer per jaar worden buitenlandse studenten en studenten die nieuw zijn in Leiden of Den Haag gekoppeld aan een Nederlandse student of aan een ervaren buitenlandse student: de persoon bij wie ze terecht kunnen voor hulp bij vragen die zich kunnen voordoen bij een student die tijdelijk in Leiden woont.

De studenten ontmoeten elkaar één of twee keer per maand –  dat hangt af van hun rooster - in kleine groepen. Voor alle deelnemers aan het programma worden regelmatig uitstapjes georganiseerd. Dit jaar konden de studenten naar het Rijksmuseum, het Sieboldhuis Japan Museum of ze konden een boottocht maken door de Leidse grachten.

De optimale Leiden-ervaring

Victor Jarzagaray kwam vanuit uit Aruba naar Den Haag en schreef zich in voor het Buddy Programme. Na afloop besloot hij om zelf buddy te worden. Victor: “Ik wilde heel graag teruggeven wat ik zelf uit het programma gehaald had. Als je als buitenlandse student naar Leiden of Den Haag komt, voel je je hier niet zomaar thuis, maar het Buddy-programma maakt dat je al gauw het gevoel krijgt dat je erbij hoort. Je hebt iemand van wie je op aan kunt, die je vertelt wat de goede apps zijn voor openbaar vervoer of voor het weer. Al die kleine dingen waar je nu niet je moeder over kunt opbellen. Ze laten je ook alle fantastische dingen in de stad zien. Het bezorgt je de optimale Leiden-ervaring tijdens je studie.”

Victor Jarzagaray: “Het Humanities Buddy Programme bezorgt je de optimale Leiden-ervaring.”

Je netwerk uitbreiden

Het programma voorziet niet alleen in de broodnodige ondersteuning in een nieuwe stad, maar stelt je ook in staat om de omgeving te ontdekken en je netwerk uit te breiden. Kathy: “Ik heb vooral genoten van de gezamenlijke activiteiten, die erg goed doordacht waren. Ik heb aan alles deelgenomen – daardoor krijg je de kans om elkaar te ontmoeten.”

Victor voegt hieraan toe: “Het sociale aspect is erg belangrijk. Ik heb mensen van over de hele wereld ontmoet en dat stelt je in staat te groeien in multiculturele situaties. Ik heb nu een enorm internationaal netwerk en met Facebook kun je vriendschappen voor altijd onderhouden. Ik zou iedereen aanraden om mee te doen met het Buddy-programma, je zult er geen spijt van krijgen.”

Het Humanities Master’s Buddy Programme

Hoe kun je meedoen met het Buddy-programma?

Wil je graag wat hulp bij je overstap naar Leiden? Een buddy hebben is een leuke manier om je thuis te gaan voelen. Je krijgt informatie over de universiteit, het studentenleven en de Nederlandse samenleving. Geef je hier op voor een buddy.

Hoe word ik een buddy?

De Faculteit Geesteswetenschappen is op zoek naar masterstudenten die willen meedoen met het Buddy-programma voor het voorjaarssemester. Als Buddy ben je verantwoordelijk voor maximaal vijf nieuwe masterstudenten. Je helpt ze zich zo comfortabel mogelijk te settelen in Leiden (of Den Haag). Interesse? Meld je dan hier aan