Samenwerking NINO met Universiteit Leiden en Rijksmuseum van Oudheden

Het curatorium van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) heeft op 27 juni 2017 ingestemd met een plan voor nauwere samenwerking met de Universiteit Leiden en het Rijksmuseum van Oudheden (RMO). Onderdeel van dit plan is de oprichting van een NINO onderzoeksinstituut met een budget van circa 300.000 euro per jaar.

De NINO-bibliotheek komt in beheer van de Universiteitsbibliotheek Leiden (UBL) en zal een herkenbaar onderdeel gaan uitmaken van de nieuw te bouwen Middle Eastern Library. Het acquisitiebudget wordt verdubbeld. De spijkerschriftcollectie komt in tijdelijk bruikleen bij het RMO dat zorg zal dragen voor noodzakelijke conservering en versnelde digitalisering.

Optimale toegankelijkheid

Om optimale toegankelijkheid van de bibliotheek en de spijkerschriftcollectie blijvend te realiseren, starten het NINO-bestuur en de UBL op korte termijn het overleg met medewerkers en met gebruikers van de collecties. De vele tekenen van betrokkenheid die het curatorium heeft ontvangen, bewijzen de grote waardering voor het NINO in heden en verleden.

Het curatorium is ervan overtuigd dat de koers die nu is ingeslagen het NINO in staat stelt ook in de toekomst zijn doelstellingen te realiseren.