Onvoldoende pensioen voor zzp'ers

Bijna de helft (43%) van het aantal zzp’ers heeft mogelijk te weinig gespaard om na hun werk van hun pensioen te kunnen genieten. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder werkenden en zelfstandigen van de Universiteit Leiden.

Een pensioen van zeventig procent van het bruto-inkomen wordt over het algemeen als toereikend gezien. 43 procent van de zzp’ers redt dit niet, tegenover 31% van de werknemers. Toch zijn deze cijfers niet direct een reden tot zorg. Dit zegt Kees Goudswaard, hoogleraar economie en bijzonder hoogleraar sociale zekerheid in de Telegraaf. “Het is een zeer gevarieerde groep. Je kunt je afvragen of de norm van 70% voor iedere werkende moet gelden. Of een pensioen toereikend is, hangt ook af van je persoonlijke situatie na pensionering.”