Marieke Liem in NRC: Moordende jongeren, dat is niet uitzonderlijk

De hoofdverdachten in de twee moordzaken van de veertienjarige Romy en Savannah zijn jongens van veertien en zestien. Is het niet opmerkelijk dat zulke jonge jongens betrokken zijn in zulke ernstige moordzaken? Marieke Liem, universitair hoofddocent bij ISGA, zegt in de NRC Next van niet.

Niet uitzonderlijk

In het artikel van de NRC Next vertelt Liem dat het helemaal niet uniek is dat zulke moorden door jongeren gepleegd worden. Van de 130 moorden jaarlijks worden er ongeveer tien door minderjaarigen gepleegd. Dat aandeel is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Daarnaast is een groot aandeel van deze daders een jongen. Wat echter wel een uitzonderlijk is dat het twee moorden zijn in zo'n korte tijd en zo bij elkaar in de buurt zijn.

Rol van internet

In het geval van Savannah lijkt het er op dat ze met de verdachte een online afspraak had gemaakt, en daarbij op een onbekende plek met hem zou verblijven. Wat is dan de rol van internet op zulk soort moorden? Volgens Liem zijn er twee theorien: sommigen denken dat internet er voor zorgt dat jongeren elkaar minder fysiek tegen komen, en dat er daardoor minder moorden zouden zijn. Aan de andere kant, door internet is er meer contact met mensen ver buiten je vriendenkring. Echter, volgens Liem is het niet zo dat er meer geweld plaats vindt, eerder een verschuiving van het type geweld.

Meer lezen?

Het volledige artikel in de NRC Next is hier terug te vinden.