Een virtuele stadswandeling door Indonesië

Een unieke app die het Leidse stadsbeeld verbindt met gelijksoortige plekken aan de andere kant van de wereld, in Indonesië. Dat is de wandel-app Envisioning Indonesia. Op 19 juni lanceert de Leidse wethouder Paul Dirkse de app met een eerste, openbare wandeling. Sluit aan en bekijk Leiden op een heel andere wijze!

Een wandeling met de Envision Indonesia app is een multimediale ervaring. Terwijl u door Leiden loopt, kunt u op uw smartphone korte video’s activeren, die u een blik op een andere wereld geven. De app biedt twee verschillende wandelroutes. De eerste route loopt langs herkenbare punten in Leiden. Zo wordt de geschiedenis van de Lakenstad verbonden met bewegende beelden van een textielfabriek in Delanggu op Java, en koppelt de app de Leidse Burcht aan het Fort Oranje op het Molukse eiland Ternate. De tweede route gaat meer over het dagelijks leven, en toont onder andere de Indonesische versie van een studentenhuis, een kos, en de oudste markt van Jakarta al lopend door de Leidse winkelstraten.

Alle video’s zijn afkomstig van ‘Recording the Future’, een audiovisueel project van het KITLV, waarin het dagelijks leven in Indonesië wordt vastgelegd op bewegend beeld. Op 19 juni wordt de app officieel gelanceerd door wethouder Paul Dirkse (Onderwijs, Sport en Duurzaamheid). Dirkse zal de eerste video in de app bekijken, om vervolgens een deel van de wandelroute af te leggen samen met Indonesische onderzoekers en vertegenwoordigers van het KITLV en de Universiteit Leiden. Belangstellenden zijn van harte welkom zich bij deze eerste wandeling aan te sluiten. De lancering en start van de wandeling zijn om 15.30u op het Stationsplein van Leiden, bij de poster van Envisioning Indonesia. De wandeling eindigt bij de Asian Library, waar u met een drankje van gedachten kunt wisselen over de app.

De app Envisioning Indonesia is gratis te downloaden voor iOS en Android. Er is een route van 4 km en een van 6 km.