Henk Staats linkt Broken Window-theorie aan rotzooi naast containers

Vuilniszakken, grofvuil, stinkende etensresten zijn ons allemaal – lijkt het – een doorn in het oog. Maar waarom ligt het er dan? Omroep West vraag het aan Henk Staats, sociaal en organisatiepsycholoog van de Universiteit van Leiden.

Normbesef en de wens ander na te doen

'Sommige mensen hebben sterker normbesef dan anderen, ze hebben ook een sterker besef voor hygiëne en schoonheid van de wijk dan anderen en maken dus geen rommel rond de containers. De oplossing is dan om een tijd lang heel intensief onderhoud te plegen. Daar is ook lang onderzoek naar gedaan. De wens om te doen wat anderen doen, is ook groot’, zegt Staats.

Broken Window-theorie

Dat de rommel rond de containers snel wordt weggehaald is nog om een andere reden belangrijk: als het blijft liggen riskeer je verloedering en criminaliteit in de buurt. Psycholoog Henk Staats: 'Daar is een theorie over: de Broken Window-theorie. Als in een wijk kapotte ramen niet worden gerepareerd, wordt het van kwaad tot erger.' En dat geldt ook voor de rommel.