Engie Algae in Singapore

Hein Laterveer, student bestuurskunde, won samen met 4 andere studenten en Engie de Rotterdam100, een ondernemerswedstrijd voor ideeën voor de ‘Next Economy’. De Nederlandse winnaars reisden af naar Signapore voor de grote finale. Hein vertelt over deze bijzondere reis en leerzame ervaring.

Na een tussenstop in Dubai, kwamen we na 22 uur reizen eindelijk aan in Singapore. Nadat we waren ingecheckt besloten we eerst even een duik te nemen in het zwembad van het hotel. Vanaf het dak hadden we een geweldig uitzicht op de stad.

Op de eerste dag van de ‘Global Final’ werden we verwacht in een oude bioscoop aan de andere kant van Singapore. Daar werd het programma geopend door de voorzitter van organisator ‘Get in the Ring’. en kwam de winnaar van vorig jaar ons vertellen hoe de winst zijn bedrijf explosief had doen groeien. Zijn bedrijf Dot maakte horloges voor blinden en slechtzienden en had nu 140.000 orders te vullen. Door de stad verspreid hebben we daarna workshops gevolgd met allerlei startups, bedrijven en venture capitalists over pitchen, scaling en corporate-startup ventures. De dag werd afgesloten met een diner met een open bar. Omdat alcohol bijzonder duur is in Singapore, was dit een aangename verrassing voor ons als studententeam.

Op de tweede dag mochten alle startups gaan pitchen voor de jury, wat ons de kans gaf om de stad verder te verkennen. Singapore is een ontzettend mooie, groene, schone en veilige stad met veel moderne architectuur en veel begroeiing. Een deel van ons team heeft ook ‘Tech in Asia’ bijgewoond, wat een groot tech conferentie was midden in de stad. ’s Avonds kwam het spannende moment voor alle aanwezigen, want daar werden de zes finalisten aangekondigd voor de finale op de volgende dag. Uiteraard was er weer een open bar aan het eind.

Op de laatste dag was dan de grote show, met zes finalisten in drie categorieën, drie juryleden en een heuse boksring waar ze elkaar verbaal te lijf gingen. De winnaars verschilden van een medische startup met een product tegen incontinentie tot een sprinkhanen boer met grote ambities.

Het leukste aan Get in the Ring was de energieke en innovatieve sfeer die er om de verzameling startups heen hangt. Het was een grote groep jonge mensen die uit alle hoeken van de wereld kwamen met de hoop om te winnen, maar ook om goede contacten op te doen en potentiele investeerders aan de haak te slaan. Als team hebben wij ook veel gave startups en interessante venture capitalists ontmoet.

Vanuit een bestuurskundig perspectief is het heel leuk om te zien hoe Singapore zich als stad wil profileren als start-up paradijs. De stad is vijftig jaar geleden explosief gaan groeien door succesvol beleid van de overheid om grote bedrijven zoals banken te trekken om zich in Singapore te vestigen, in combinatie met een snelle groei van de haven van Singapore. Het is alsof je de Zuidas naast de haven van Rotterdam zou zetten en er een land van maakt

Ik vond het ontzettend leuk om in contact te komen met de wereld buiten het publieke domein. Het helpt je om je blikveld te verbreden en je te oriënteren op alle mogelijkheden die je hebt in het bedrijfsleven en hoe succesvol ondernemen in elkaar steekt.

Als team zijn wij nu serieus aan het kijken of we ons concept om kunnen zetten in een echte business. Als kers op de taart ben ik afgelopen maandag als captain ook nog geïnterviewd door Harm Edens voor BNR Duurzaam over ons concept en alles eromheen. Mocht je het willen beluisteren, dit is de link.

- Hein Laterveer