Deelplatform voor taaldocenten gelanceerd

Het nieuwe Language Learning Resource Centre werd vandaag gelanceerd. Het LLRC is een initiatief om de taaldocenten van de Universiteit Leiden te verenigen, zodat ze gemakkelijk ideeën en middelen kunnen delen.

Ideeën en middelen delen

In november 2014 werd het eerste zaadje voor het Language Learning Resource Centre geplant toen het Foreign Language Pedagogy Network werd opgericht. Het FLPN was een netwerk dat taaldocenten van de Universiteit Leiden toen al samenbracht om ideeën te delen, met het doel taalonderwijs te verbeteren. Hier vanuit groeide het idee om, naast ideeën, ook onderwijsmiddelen te gaan delen. Deze gedachte stond aan de wieg van het LLRC.

Taalonderwijs in Leiden

De Universiteit Leiden heeft een lange traditie van taalonderwijs. Momenteel worden er twintig verschillende talen gedoceerd bij de verschillende academische programma's en instituten. Deze rijkdom aan kennis vraagt om een platform waar taaldocenten hun ervaringen en middelen beter kunnen uitwisselen voor onderwijs en onderzoek.

De opening

Op 9 juni startte de openingsceremonie van het LLRC met een lezing van hoogleraar Claudia Harsch, academisch directeur bij het Fremdsprachenzentrum in Bremen, een centrum dat taaldocenten van verschillende universiteiten met elkaar verenigt. Daarnaast sprak hooglaraar Norbert Schmitt (Nottingham University) over doceren en het toetsen van woordenschat vanuit een onderzoeksperspectief.

Lees meer over het Language Learning Resource Centre