Leiden versterkt band met Latijns-Amerika en Cariben

Ambassadeurs uit elf Latijns-Amerikaanse en Caribische landen maakten op 15 mei kennis met de paradepaardjes van het onderzoek van de Leidse bètafaculteit. Prins Carlos de Bourbon de Parme reikte prijzen uit aan twee jonge wetenschappers die onderzoek doen in Latijns-Amerika.

Van exoplaneten tot boomgrenzen

Speuren naar exoplaneten met reusachtige telescopen in Chili, opschuivende boomgrenzen meten in Patagonië en archeologische vondsten duiden op de Caraïbsche eilanden. Latijns-Amerika en de Cariben zijn belangrijke regio’s voor het onderzoek in Leiden, benadrukte vicerector Hester Bijl in haar welkomstwoord. Daarom organiseerde Focus Regio Latijns-Amerika en de Cariben, onderdeel van de universiteit, voor de derde keer een bijeenkomst om Leiden beter op de kaart te zetten. Het college van bestuur heeft Latijns-Amerika en de Cariben, naast China en Indonesië, aangewezen als de 'focusgebieden' voor internationalisering. Behalve ambassadeurs waren ook vertegenwoordigers van de landen binnen ons Koninkrijk uitgenodigd, waaronder de gevolmachtigde minister van Curaçao.

De ambassadeurs op de bètafaculteit. De gasten maakten ook kennis met wetenschappers van andere faculteiten, waaronder archeologen en antropologen, die onderzoek doen in dit deel van de wereld.

Kanker en Parkinson bestrijden

Het internationale gezelschap kreeg een rondleiding in de gloednieuwe laboratoria van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Dankzij de nieuwbouw kunnen onderzoekers uit verschillende disciplines eenvoudig dezelfde apparatuur delen en samenwerken. Hoogleraar Immuunbiologie Annemarie Meijer liet de ambassadeurs uit onder andere Bolivia, Colombia en Curaçao de Cell Observatory zien. Dit lab maakt belangrijk onderzoek in de bestrijding van ziektes als kanker en Parkinson mogelijk.

Een bezoeker bij de gloednieuwe faciliteiten in de nieuwbouw

Ziektes opsporen met elektronenmicrosscoop

De ambassadeurs zagen ook een van de belangrijkste aanwinsten van de afgelopen jaren: de nieuwste elektronenmicroscoop. Met deze zeer krachtige nanoscoop kunnen afwijkingen in cellen worden opgespoord die hart - en vaatziekten en kanker veroorzaken. Ariane Briegel, hoogleraar Ultrastructuurbiologie, liet het gezelschap de NeCEN-faciliteit zien en hoe zij deze super elektronenmicroscopen gebruikt voor het bekijken van kristallijne structuren. Fons Verbeek, hoogleraar Computerwetenschappen, demonstreerde hoe Leidse onderzoekers NASA-data omzetten in visuele voorstellingen. Hierdoor is beter te zien waar exoplaneten zich bevinden. De Mexicaanse promovendus Carlos Pablo Siguenza Sanches vertelde over het onderzoek van diverse Latijns-Amerikaanse wetenschappers in Leiden, zoals de bestudering van biodiversiteit in Zuid-Amerika en de effecten van mijnbouw op de Chileense wateren.

De Chileense ambassadeur Maria Teresa Infante.

Samenleving profiteert van onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek is niet alleen voor collega-wetenschappers van belang, onderstreepte de Chileense ambassadeur Maria Teresa Infante. In Chili doen duizenden astronomen - waaronder vele Leidse - waarnemingen met de krachtigste telescopen ter wereld. Dit onderzoek zorgt voor een betere internationale samenwerking en leidt ook tot positieve veranderingen in Chili, stelde Infante. De samenleving is opener geworden, meer geïnteresseerd in educatie en lokale bewoners profiteren van het toerisme.

Prins Carlos met de prijswinnaars Luisa Machacón en Nick Middeldorp.

Prijzen Prins Bernhard Scholarships

Ook prins Carlos de Bourbon de Parme benadrukte het belang van onderzoek waarvan de samenleving profiteert. Als vertegenwoordiger van het Koninklijk Huis reikte hij prijzen uit aan de twee winnaars van de Prins Bernhard Scholarships: Luisa Machacón (UvA) en Nick Middeldorp (Wageningen). Machacón doet onderzoek naar de rol van de slachtoffers van de Colombiaanse burgeroorlog in het vredesproces. Middeldorp onderzoekt in Nicaragua hoe de aanleg van een groot kanaal zowel positieve als negatieve gevolgen heeft voor de lokale bewoners. ‘Ik hoop dat mijn onderzoek kan bijdragen aan meer rechtvaardigheid in de samenleving’, zei hij in zijn dankwoord.

De Prins Bernhard Scholarships zijn in 1991 geïnitieerd door het Center for Latin American Research and Documentation (CEDLA, gevestigd in Amsterdam) naar aanleiding van de 80e verjaardag van prins Bernhard. Patricio Silva, hoogleraar Latijns-Amerikaanse geschiedenis in Leiden, is bestuurslid van het CEDLA. Prins Carlos is de oudste zoon van prinses Irene en Carel Hugo de Bourbon de Parme.

(LvP/foto's Marc de Haan)