Den Haag wordt ‘grenzeloze kennisstad’

‘Den Haag ontwikkelt zich in rap tempo als een kennisstad en de Universiteit Leiden levert hier een belangrijke bijdrage aan.' Dat zei wethouder Joris Wijsmuller tijdens de opening van de Haagse Dag van de Architectuur op zaterdag 20 mei 2017. Middelpunt van de dag is Wijnhaven.

Thema van deze architectuurdag in Den Haag is ‘Grenzeloze kennisstad’, een onderwerp dat goed past bij Den Haag dat inzet op de kenniseconomie. Joris Wijsmuller, wethouder Stadsontwikkeling, Wonen, Duurzaamheid en Cultuur: ‘Wijnhaven is één van de levendige projecten die deel uit maakt van het bruisende Central Innovation District dat zich rondom de treinstations van Den Haag bevindt. Andere voorbeelden van projecten in dit gebied is de transformatie van Laakhaven achter Hollands Spoor en de transformatie van oude belastingkantoren er naast waar studenten, onderwijs en onderzoek een plek krijgen.'

Voorzitter DvdA Tonko Leemhuis bedankt wethouder Wijsmuller en overhandigt een 3D print van het Binnenhof. Foto: Ronald Schlundt Bodien

Meer hoger onderwijs

‘Den Haag stond bekend als een ambtenarenstad,’ zegt Wijsmuller. ‘De ambtenaren zijn er nog steeds maar het aantal is gekrompen. We zien nu dat de vrijgekomen ruimte kansen biedt voor de Universiteit Leiden, hogescholen en andere samenwerkingsverbanden. Hierdoor ontstaan er plekken voor nieuwe ontmoetingen. Het maakt dan niet uit of dit gebeurt op een plein, collegezaal, café of werkplek.’

Architect Jeroen Geurst licht het project Wijnhaven toe. Foto: Ronald Schlundt Bodien

Aanschuiven op de Spaanse trappen

De wethouder opent de Dag van de Architectuur Den Haag met een speech op de Spaanse trappen van Wijnhaven. ‘Het mooie aan Wijnhaven,’ vindt Wijsmuller, ‘is dat je zo van de Turfmarkt bij een debat of lezing binnen rolt en dat je meteen kunt aanschuiven. Het is een open plek waar van alles gaande is.’ Dat was precies de bedoeling van de architecten Jeroen Geurst en Leon Thier, ook zij gaven een vrij toegankelijke lezing op de Spaanse trappen om de dag in te leiden.

Warm welkom voor de Dag van de Architectuur Den Haag. Foto: Paul de Vries

Dag voor architectuurliefhebbers

Het doel van de Dag van de Architectuur is om architectuur in de schijnwerpers te zetten. 'De Gemeente Den Haag steunt deze dag van harte,’ zegt Wijsmuller, voor wie het onderwerp veel raakvlakken met zijn portefeuille heeft. ‘Ik moedig het initiatief op meerdere manieren aan omdat vandaag de stad op een andere manier wordt belicht en het de betrokkenheid van burgers vergroot.’ Het zijn niet alleen architecten, maar ook ambtenaren en enthousiaste burgers dit meer willen weten over de architectuur van gebouwen en de publieke buitenruimte. De bezoekers waren in de hele stad welkom voor rondleidingen, exposities en workshops.