Jan Vleggeert zet vraagtekens bij maatschappelijke wenselijkheid belastingrulings

Het is Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, gelukt om inzicht te krijgen in een reeks ambtelijke documenten over de zogeheten belastingrulings. Naar aanleiding van deze documenten wordt donderdagavond 20 april 2017 staatssecretaris van Fienanciën Eric Wiebes aan de tand gevoeld door de Kamer.

Vleggeert geeft in een interview met FD aan dat de staatssecretaris antwoord moet geven op in ieder geval drie vragen:

• Zijn rulings met de Belastingdienst wel geldig als het bedrijf waarmee ze zijn gemaakt die niet heeft gedeeld met de fiscus in zijn moederland?

• Welke alternatieven voor belastingontwijking via Nederland stellen ambtenaren van Financiën voor als vanaf 2019 een populaire Nederlandse ontwijkingsroute wordt afgesloten?

• Zijn de rulings zoals die naar voren komen uit de stukken maatschappelijk wenselijk?