Hermen Overkleeft wetenschappelijk directeur chemie-instituut LIC

Per 1 juli treedt hoogleraar Bio-organische Synthese Hermen Overkleeft aan als wetenschappelijk directeur van het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek (LIC). Hij volgt Jaap Brouwer op, die twaalf jaar leiding gaf aan het instituut. Overkleeft wordt benoemd voor een periode van vier jaar.

Het faculteitsbestuur van Wiskunde en Natuurwetenschappen heeft de afgelopen periode intensief overlegd met zowel wetenschappers binnen het LIC als de instituutsraad van het LIC over de opvolging. ‘We zien in Hermen Overkleeft een uitstekend opvolger voor de huidige wetenschappelijk directeur en zijn dan ook verheugd hem aan te stellen’, aldus decaan Geert de Snoo. Overkleeft is een zeer vooraanstaand wetenschapper in zijn vakgebied, aldus De Snoo. ‘Ik kijk ernaar uit met hem in deze nieuwe functie samen te werken.'

Curriculum vitae Hermen Overkleeft

Hermen Overkleeft (1969) studeerde scheikunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aldaar in 1997 op ‘Azasugars. Synthesis and evaluation as glycosidase inhibitors’. Hij werkte daarna als postdoc-onderzoeker aan de Universiteit Leiden en aan Harvard Medical School (Boston, Verenigde Staten). In 2001 keerde hij terug naar Leiden om hoogleraar Bio-organische Synthese te worden.

Overkleeft publiceerde 415 artikelen en boekhoofdstukken. Hij ontving subsidies als een ERC Advanced Grant (2011), een NWO TOP-PUNT-subsidie (2014) en een NWO Building Blocks of Life Grant (2016).

Sinds 2016 is hij bezoekend hoogleraar aan de universiteit van Orléans (Frankrijk). Aan de Universiteit Leiden geeft hij onderwijs aan bachelorstudenten Life Science & Technology en masterstudenten Chemistry. Sinds 2001 begeleidde hij 68 promovendi en 18 postdocs.