Een succesvolle week in Washington D.C. voor Moritz Jesse - Colleges, boekpresentatie en Moot Court

Een les over de integratie van migranten in de EU en haar lidstaat bij het Instituut voor Europese Studies aan de George Washington University, een les in een vak over immigratie en integratie aan de Georgetown University en rechter in de internationale rondes van de Phillip C. Jessup International Law Moot Court competitie waren onderdelen van een succesvolle week in Washington D.C. voor Dr. Moritz Jesse (Universitair Hoofddocent voor Europees Recht aan het Europa Instituut van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid te Leiden).

In zijn lezing bij de Elliot School of International Affairs (Instituut voor Europese, Russische en Eurasische Studies) introduceerde Moritz Jesse zijn onlangs gepubliceerde boek' The Civic Citizens of Europe ', terwijl hij zijn onderzoeksresultaten in de context van de huidige kwesties, zoals BREXIT en de EU-vluchtelingencrises van 2015, heeft geplaatst. De discussie was gebaseerd op juridische en politieke verschillen en overeenkomsten tussen de EU en de VS. Jesse stelde ook de eerste bevindingen van zijn VENI project over 'otherness' in het recht.

Aan de Georgetown University, Institute for the Study of International Migration, heeft Dr. Jesse een lezing over migratie en immigrantintegratie in de EU verzorgd. De lezing werd ingebed in de lezing van professor Elżbieta M. Goździak over 'THE OTHER: IMMIGRANT INTEGRATION IN NORTH AMERICA AND EUROPE'. Jesse richtte zich op de verschillende rechten van burgers van de Unie en onderdanen van derde landen (d.w.z. burgers van niet lidstaten van de EU) onder de EU-wetgeving. Dergelijke scherpe wettelijke verschillen tussen immigranten, die bovendien rechtstreeks in de nationale rechtsstelsels van de EU-lidstaten doorwerken, is natuurlijk onbekend en fascinerend vanuit het Amerikaanse perspectief.

Moritz Jesse diende ook als rechter voor de Philip C Jessup International Law Moot Court Competition. De Jessup Moot Court is de grootste moot court voor internationaal recht met meer dan 100 teams uit meer dan 90 landen die elk jaar in april de wedstrijd in Washington DC aangaan. 2017 was het tiende jaar als rechter in deze wedstrijd voor Moritz Jesse.