Ontdek Global and Comparative Philosophy tijdens Thinking Planet

Al sinds de oprichting van de universiteit in 1575 staat de filosofie in Leiden voor openheid, dialoog en vergelijking van perspectieven. In lijn met die traditie is het logisch om ook de gangbare zelfdefinitie van de filosofie ter discussie te stellen. Is filosofie het exclusieve voorrecht van een Westerse denkwijze? In de globaliserende wereld van de 21e eeuw is dit moeilijk vol te houden. Het is tijd voor een nieuwe wind in de filosofie!

Een nieuw BA programma Filosofie

In September 2017 start de Universiteit Leiden een nieuwe bacheloropleiding, Philosophy: Global and Comparative Perspectives. De opleiding is uniek in Nederland en een van de weinige wereldwijd waarin filosofische perspectieven uit alle windstreken worden aangeboden. De meeste filosofieopleidingen beperken zich tot Westerse filosofie, en vaak zelfs tot één specifieke stroming daarbinnen. De Leidse benadering is anders: filosofieën uit India, Oost-Azië en de Arabische wereld maken eveneens deel uit van het curriculum. Er is geen betere plek om dat te doen dan aan de Leidse Faculteit der Geesteswetenschappen, die beroemd is vanwege de aanwezige expertise van talen, culturen, kunst en samenlevingen overal ter wereld.

Noodzaak voor inclusiviteit

Ook de redactie  van Filosofie Magazine besloot dat de tijd rijp was om bruggen te slaan tussen filosofische tradities en om grenzen tussen disciplines te doorbreken. Een mondiaal perspectief verrijkt debatten die normaliter geframed worden in Westerse concepten en bevordert intercultureel begrip.

Thinking Planet op 15 april

Het Leidse Instituut voor Filosofie is de trotse partner van Filosofie Magazine bij de organisatie van een bijzonder evenement gewijd aan global philosophy: Thinking Planet. Er staan meer dan 40 vooraanstaande sprekers, kunstenaars en muzikanten uit alle delen van de wereld geprogrammeerd, waaronder Gayatri Spivak, Michael Puett en Marli Huijer, evenals onze Leidse collega’s Ahab Bdaiwi, Stephen Harris, Arthur Schipper and Adriana Churampi Ramirez. Zij zullen vanuit zeer diverse perspectieven een breed scala aan inspirerende onderwerpen belichten. Er vindt ook een scholierendebat plaats met het thema Diversiteit, waaraan een team van het Leidse Pre-University College deelneemt.

Als Leidse alumnus of medewerker krijgt u korting op uw ticket; selecteer hiervoor ‘abonnee’ tarief. Er is tevens een speciaal scholieren- en studententarief. Bestel uw tickets!

En lees het interview met Leidse filosofen dat in de april-editie van Filosofie Magazine verschijnt!

Wat Thinking Planet - de nacht van wereldwijde filosofie
Wanneer Zaterdag 15 april 2017
Waar TivoliVredenburg Utrecht (naast central station!)
Extra Speciaal tarief voor scholieren en studenen / Korting voor Leidse staff en alumni