Marileen Dogterom wordt bestuurslid bij KNAW

Per 1 juni treedt Marileen Dogterom, hoogleraar biomoleculaire fysica in Leiden en Delft, toe tot het bestuur van de KNAW.

Benoeming voor vier jaar

Dogterom is hoogleraar atoom- en molecuulfysica aan de Universiteit Leiden en hoogleraar bio-nanoscience aan de TU Delft. De benoeming is voor vier jaar, voor een dag per week. Dogterom volgt Ben Feringa op, die zijn bestuurstermijn heeft volgemaakt.

Prof.dr. Marileen Dogterom

Pionier biomoleculaire fysica

Marileen Dogterom (1967) leidt het Bionanoscience Department van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft. Sinds 2000 is ze tevens verbonden aan de Universiteit Leiden, aanvankelijk als bijzonder en later als gewoon hoogleraar . Ze is een van de pioniers op het vakgebied biomoleculaire fysica. Haar onderzoek richt zich op het cytoskelet: de microbuisjes die cellen van planten en dieren hun vorm en mechanische functie geven en die het mogelijk maken dat cellen zich succesvol kunnen delen. Haar werk is een belangrijke opmaat tot de ontwikkeling van kunstmatige cellen. Ze is lid van EMBO, Academia Europaea, 'Medical Delta Hoogleraar' in Leiden en Delft en ze kreeg in 2013 een ERC Synergy Grant.

KNAW-bestuur per 1 juni

Het KNAW-bestuur is per 1 juni als volgt samengesteld:

• José van Dijck (Utrecht), president
  • Wim van Saarloos (Leiden), vicepresident
  • Philip Scheltens (VUmc), algemeen secretaris
  • Marileen Dogterom (Delft/Leiden)
  • Marc Groenhuijsen (Tilburg)
  • Maarten Prak (Utrecht)