Eric de Brabandere in Trouw over Oekraïne en Rusland voor het Internationaal Gerechtshof

Oekraïne en Rusland troffen elkaar op 6 maart 2017 voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Oekraïne beschuldigt Rusland ervan twee internationale verdragen te hebben overtreden bij de annexatie van de Krim en de militaire inmenging in Oost-Oekraïne, namelijk die over terreurfinanciering en die over raciale discriminatie.

Eric de Brabandere, hoogleraar internationale geschillenbeslechting, geeft in Trouw aan dat het voor Oekraïne lastig wordt om hard te maken dat het internationale verdrag van terreurfinanciering is overtreden. ‘In Oost-Oekraïne is een afscheidingsbeweging actief, waarvan Oekraïne zegt dat die gefinancierd wordt door Rusland. Ik ben niet overtuigd dat dit interne gewapende conflict onder de definitie van terrorisme valt,’ aldus De Brabandere.

Daarentegen is er volgens De Brabandere een redelijke kans dat er in het geval van de Conventie tegen rassendiscriminatie positief wordt geoordeeld. ‘Dat kan door getroffen personen misschien gebruikt worden om compensatie af te dwingen voor nationale rechtbanken.’