Edwin Bakker in Pauw over 'Nederlandse Jihadisten'

Maandagavond was Edwin Bakker, als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Leiden, te gast in Pauw, waarin hij zijn nieuwe boek "Nederlandse Jihadisten" besprak.

In het gesprek ging het onder andere over mythen die nu over jihadisten bestaan. Hij stelde dat de manier waarop de politiek naar Syrië-gangers kijkt problematisch is. Aan de ene kant van het politieke spectrum wordt de islam als enige oorzaak genoemd, terwijl aan de andere kant alleen maar naar armoede gekeken wordt. Echter, Edwin Bakker legde uit dat het niet alleen maar de islam is die mensen overtuigt om naar Syrië te vertrekken, terwijl het ook niet per sé armoede is. Het enige dat veel jihadisten gemeen hebben is dat ze de binding met hun ouders, de moslimgemeenschap en de sameleving als geheel verloren hebben.

Daarnaast heeft Syrië ook bepaalde 'pull facotren' die het aantrekkelijk maken voor jongeren om zich bij IS aan te sluiten. Door de effectieve propaganda van IS over internet kunnen wij hier erg weinig aan doen.

Het volledige gesprek in Pauw is hier terug te vinden.