Als Leidenaar in Afrika

Masterstudent African Studies Eline Sleurink loopt momenteel drie maanden stage in Accra, de hoofdstad van Ghana. Ze deelt haar avonturen op The Leidener, een blog dat wordt gerund door internationale studenten aan de Universiteit Leiden.

Eline loopt stage bij Impact Hub, een wereldwijde organisatie die ondernemerschap en innovatie bevordert. Deze organisatie heeft ook een vestiging in Accra, waarmee de organisatie de perfecte stageplek voor haar is. Ze omschrijft het zelf het beste: “Ghana is een schoolvoorbeeld van Afrikaanse ontwikkeling geworden, door de geschiedenis van vreedzame verkiezingen, economische groei en infrastructurele vooruitgang. Er zijn dagen dat ik rondloop in Accra met het gevoel dat ik in elke willekeurige wereldstad had kunnen zijn.”

Toekomst voor ondernemers

In het kader van haar stage doet Eline ook onderzoek. Ze staat stil bij de manieren waarop Impact Hub Accra lokale ondernemers een belangrijke steun in de rug biedt. Daarvoor neemt ze interviews af, maar levert ze ook een bijdrage aan de vele evenementen die er plaatsvinden. Dat biedt haar de mogelijkheid om op een informele manier in contact te komen met de mensen die er werken.

Unieke kans

De stage biedt een unieke kans om academische en professionele vaardigheden verder te ontwikkelen. “Het werken in een lokaal team, het reilen en zeilen van de industrie leren kennen, en meemaken welke mogelijkheden en uitdagingen er zijn heeft mijn kennis enorm vergroot,” blogt Eline. “Mijn tijd hier is niet alleen heel waardevol voor mijn onderzoek en professionele ontwikkeling, maar heeft mijn verwachtingen ook ver overtroffen!”