Fiscaal jurist Sjoerd Douma beste docent op Coursera

Hoogleraar Sjoerd Douma van de Rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden is uitgeroepen tot beste docent op Coursera, het bekendste platform voor online cursussen. Studenten gaven hem gemiddeld een 9,8 als rapportcijfer. Best bijzonder voor een docent Internationaal Belastingrecht.

Het was een ‘complete verrassing’ voor Douma toen hij te horen kreeg dat hij de Outstanding Educator Award kreeg van Coursera, het grote Amerikaanse platform dat wereldwijd online cursussen aanbiedt van 140 universiteiten en andere onderwijsorganisaties. De hoogleraar Internationaal & EU Belastingrecht is de lead instructor van de Massive Open Online Course (MOOC) Rethinking International Tax Law, en dat doet hij sinds 2015 met verve. Maar hij had niet durven dromen dat hij de beste docent zou zijn van alle cursussen op Coursera – zo’n tweeduizend in totaal.

Stoffig?

‘De Universiteit Leiden heeft goede faciliteiten voor het opnemen van MOOCs,’ zegt Douma, die zijn MOOC ontwierp samen met docent Belastingrecht Judith Reijnen en het Leidse Online Learning Lab. ‘Maar ons budget blijft natuurlijk achter bij grote spelers zoals Oxford, Harvard en Cambridge. Bovendien klinkt belastingrecht voor de leek wat stoffiger dan veel andere onderwerpen. Ik ben wel eens jaloers op geschiedenisdocenten die bij wijze van spreken op een oud slagveld kunnen aanwijzen waar de soldaten liepen.’

Authenticiteit

Dat hij desondanks de prijs in de wacht wist te slepen, zegt veel over het talent van Douma als docent. Het lesgeven is volgens hem dan ook de crux van een goede MOOC. ‘Het gaat bij een online cursus niet om de geliktheid van je presentatiemateriaal. Authenticiteit is veel belangrijker. De passie voor het onderwerp moet er vanaf spatten, en net als in het klaslokaal moet je een band opbouwen met je publiek.’ Dat is Douma duidelijk gelukt: studenten waardeerden zijn manier van lesgeven dus met zeer hoge cijfers, en ook een panel van Coursera-deskundigen sprak hulde uit. Bovendien was het aantal studenten dat halverwege afhaakte lager dan bij andere cursussen.

Starbucks en andere multinationals

In de cursus neemt Douma zijn studenten mee langs de wondere wereld van het Internationaal Belastingrecht. Recentelijk is er weer veel aandacht voor het onderwerp, omdat multinationals zoals Starbucks via slimme constructies veel belasting ontwijken. Deze week liet dagblad Trouw nog zien welke afspraken de Nederlandse fiscus met dat soort grote bedrijven maakt. Regelmatig klinkt de roep om deze multinationals zwaarder te belasten. Douma: ‘Wat je er ook van vindt, het is belangrijk dat het debat hierover gevoerd wordt op basis van de feiten. Die feiten verschaffen wij in de MOOC.’

Meedoen?

De MOOC Rethinking International Tax Law gaat op 3 april weer van start. Deelname is gratis, een certificaat is achteraf tegen betaling aan te schaffen. De Universiteit Leiden biedt naast deze cursus nog zo’n twintig andere gratis MOOCs aan.