Staatssecretaris Sander Dekker neemt kennisagenda in ontvangst

Dinsdag 31 januari nam staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sander Dekker de nationale kennisagenda Nature4Life in ontvangst. Deze kennisagenda richt zich op onderzoek naar biodiversiteit, ecologie en evolutie en is opgesteld door Naturalis Biodiversity Center en het Netherlands Ecological Research Network (NERN), waaronder de Universiteit Leiden valt.

Biodiversiteit redt onze toekomst

‘Onze toekomst hangt af van hoe we met biodiversiteit omgaan’, zei Koos Biesmeijer, initiatiefnemer en wetenschappelijk directeur van Naturalis. ‘In de kennisagenda bundelen we antwoorden op maatschappelijke vragen zoals klimaatverandering, duurzame voedselproductie en de overgang naar een groene circulaire economie.’ Ook problematiek rondom bevolkingsgroei en resistentie tegen ziekten en plagen komen aan bod.

Focus en vereniging

Volgens de kennisagenda is biodiversiteitsonderzoek onmisbaar in de aanpak van deze vraagstukken, maar is daar onvoldoende erkenning voor. Mede daarom hebben de nationale kennisinstellingen op het gebied van biodiversiteitsonderzoek de Nature4Life-kennisagenda opgesteld. De kennisagenda brengt focus en verenigt het veld, aldus het voorwoord.

Krachtige ondersteuning Universiteit Leiden

Decaan Geert de Snoo was namens de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen aanwezig bij de presentatie van de kennisagenda. Hij is nauw betrokken bij het programma, samen met Arnold Tukker en Peter van Bodegom van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML). ‘De Universiteit Leiden hecht grote waarde aan biodiversiteit en duurzaamheid. Een gedeelde kennisagenda is een grote stap vooruit. We zullen het initiatief dan ook krachtig ondersteunen’, aldus De Snoo.

Bekijk hier de kennisagenda