Marc Koper wint Faraday Medal 2017

Leids chemicus Marc Koper is de winnaar van de Faraday Medal 2017 voor zijn grote bijdragen aan de elektrochemie, van fundamentele wetenschap tot praktische toepassing.

De Electrochemistry Group van de Britse Royal Society of Chemistry reikt de Faraday Medal jaarlijks uit aan een elektrochemicus van buiten Groot-Brittannië en Ierland. Met de medaille eert de groep buitengewone, originele bijdragen en innovaties van wetenschappers midden in hun loopbaan. Het selectiecomité schrijft bijzonder enthousiast te zijn over Kopers zeer significante bijdragen aan diverse gebieden binnen de elektrochemie, die variëren van fundamentele wetenschap tot praktische toepassing, en die zowel theorie als experimenten op het hoogste niveau beslaan.

Schone energie

Koper is sinds 2005 hoogleraar Katalyse en oppervlaktechemie aan de Universiteit Leiden. Met zijn collega’s van het Leids Instituut voor Chemisch Onderzoek (LIC) werkt hij aan de ontwikkeling van nieuwe vormen van schone energie. Zo onderzoekt hij de mogelijkheden om uit CO2 opnieuw brandstof te maken met behulp van elektriciteit. Ook werkt hij aan elektrochemische reacties die het mogelijk moeten maken zonne-energie op te slaan in waterstof.

Conferentie

De Faraday Medal is genoemd naar de Britse natuur- en scheikundige Michael Faraday, pionier op het gebied van elektriciteit en elektrochemie. Koper zal de zilveren medaille in ontvangst nemen tijdens de jaarlijkse Britse conferentie voor elektrochemie, Electrochem 2017, die plaatsvindt van 10 tot 12 september aan de Universiteit van Birmingham. Tijdens deze conferentie zal hij ook een lezing verzorgen.

Erkenning

Eerder kreeg Koper voor zijn werk al de Hellmuth Fischer Medal 2012 van de German Society for Chemical Technology, de Carl Wagner Memorial Award 2013 van de Amerikaanse Electrochemical Society en de Brian Conway Prize 2016 van de International Society of Electrochemistry.