Leiden in 2019 centrum internationale kennisuitwisseling Azië

Het belangrijkste congres op het gebied van Aziëstudies kiest voor Leiden: van 16 tot en met 19 juli 2019 zal de International Convention of Asia Scholars (ICAS) in Leiden worden gehouden. Tijdens deze elfde editie van het internationale congres ontvangt de Universiteit Leiden rond de 1500 academici uit de hele wereld.

De komst van ICAS naar Leiden werd door rector magnificus Prof. Carel Stolker tijdens de dies natalis op 8 februari al bekend gemaakt. Paul van der Velde van het International Institute for Asian Studies aan de Universiteit van Leiden en congresambassadeur, bevestigde dat het congres in 2019 terugkeert naar de stad waar in 1998 ook de eerste editie plaats vond. ICAS is een unieke gelegenheid voor Nederlandse Azië-deskundigen om internationale collega’s te ontmoeten en hun onderzoek te bespreken.

Over het congres

ICAS is een initiatief van het aan de universiteit gelieerde International Institute for Asian Studies (IIAS), waar tevens het secretariaat van ICAS is gevestigd. In 1998 vond het eerste congres in Leiden plaats, en na de tweede editie in Berlijn in 2001, hebben de congressen allemaal in Azië plaatsgevonden. Het ICAS wordt bezocht door deelnemers uit meer dan 60 landen en heeft al meer dan 20.000 deelnemers bijeengebracht. Ook presenteren uitgevers en organisaties op het gebied van Aziëstudies elk congres hun publicaties op de Asian Studies Academic Book Fair.

IIAS

Het Leidse IIAS is een interdisciplinair onderzoeksinstituut voor de geestes- en sociale wetenschappen. Het IIAS bevordert de internationale samenwerking op het gebied van onderzoek (Aziëstudies), heeft een eigen fellowship-programma voor onderzoekers uit binnen- en buitenland en organiseert conferenties, seminars en workshops. Op deze manier fungeert het instituut als een wereldwijde mediator die zowel academisch als culturele en maatschappelijke instellingen in Azië en andere delen van de wereld bij elkaar brengt. Het instituut organiseerde in 1998 de eerste editie van ICAS in Leiden en is trots dat de elfde editie van het congres opnieuw in Leiden zal plaatsvinden.

The Asian Library

Leiden is een belangrijk internationaal kennisknooppunt over Azië. Wetenschappers en studenten uit de hele wereld komen naar de Universiteit Leiden om deel te nemen aan toponderzoek en onderwijs. In september 2017 opent Universiteit Leiden de deuren van The Asian Library, een nieuwe bibliotheek om de wereldbefaamde en omvangrijke Aziatische collecties te huisvesten, wereldwijd digitaal beschikbaar te maken en te bewaren voor de komende generaties. The Asian Library is een centrum met moderne faciliteiten voor studie, onderzoek. Het is een ontmoetingsplaats voor iedereen met een diepgaande interesse in Azië en haar positie in de wereld.