Doorbraak in kennis over zouttolerantie voor de zilte landbouw

Op woensdag 22 februari heeft het Zilt Proefbedrijf Texel, ondersteund door een aantal hoogleraren van verschillende Nederlandse universiteiten, een rapport aangeboden aan staatssecretaris van Dam van Economische Zaken over de zilte landbouw. In dat rapport laten de onderzoekers zien dat een aantal gewassen veel zouttoleranter zijn dan tot nu toe aangenomen. ‘’Dit heeft belangrijke consequenties voor ons water- en landbouwbeheer in Nederland en de voedselzekerheid in zilte gebieden die nu worden afgeschreven voor de landbouw’’, zo sprak prof. Peter van Bodegom van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML), Leiden Universiteit de staatssecretaris toe.

Banner foto: Arjen de Vos - Zilt Proefbedrijf Texel

Tientallen miljoenen hectaren landbouwgrond zijn verzilt door verkeerde irrigatie en andere factoren, zoals klimaatverandering. Dit aantal neemt met 2000 hectare per dag toe. Ook in Nederland, zoals in de Haarlemmermeer en Zeeuws-Vlaanderen, is verzilting in toenemende mate een probleem. Verzilte gronden worden tot nu toe afgeschreven voor de landbouw. Het rapport, dat naar de Tweede Kamer is gestuurd, laat zien dat door de juiste technieken en gewassen dit wellicht niet nodig is en gewassen op licht brakke gronden geteeld kunnen worden.

Het Zilt Proefbedrijf Texel heeft een unieke testlocatie waarin het functioneren van gewassen onder zeer gecontroleerd omstandigheden aan verschillende zoutconcentraties kan worden onderzocht. Door deze gegevens met de best mogelijke statistische methoden te analyseren hebben de onderzoekers aangetoond dat de zouttolerantie van diverse geteste cultivars van o.a. aardappel, ui en wortel substantieel hoger is dan voor deze gewassen wordt aangenomen door de FAO.

De staatssecretaris maakte bekend 400.000 euro extra vrij te maken om een kenniscentrum genaamd de Salt Farm Foundation op te zetten, bedoeld om de bijzondere Nederlandse teeltkennis verder te ontwikkelen, op de markt te brengen en over te dragen. Het Centrum voor Milieuwetenschappen CML neemt deel aan dit kenniscentrum.