10 Start-ups uit Den Haag geselecteerd voor Venture Academy

Het Centre for Innovation lanceerde 22 februari 2017 de Venture Academy. De Venture Academy helpt Haagse studenten hun eigen baan te creëren. Het doel van de Academy is een brug te slaan tussen ondernemerschap van studenten en kleine en middelgrote bedrijven. Het biedt een vijf maanden durend programma aan waarin jonge ondernemers coaching en investeringen krijgen en de vaardigheden worden aangeleerd die zij nodig hebben om een product te creëren en te verkopen.

Tijdens de kick-off presenteerden de start-ups hun ideeën en kregen zij de kans elkaar te leren kennen. Daria Dimitrova, een van de oprichters van MyShift zei: ‘Het was leuk om in contact te zijn met mensen die zo jong en inspirerend zijn’. De mentoren, coaches en investeerders van de Venture Academy hadden de kans om te praten met de jonge en talentvolle ondernemers tijdens de informele borrel aan het einde van de kick-off. De Venture Academy wordt aangeboden door het Centre for Innovation, Universiteit Leiden in samenwerking met de gemeente Den Haag en de Rabobank.

Een van de veelbelovende start-ups is Blockaroo, een op aandelen gebaseerd crowdfunding platform gebouwd op blockchain waarbij diaspora investeren in kleine en middelgrote bedrijven in hun land van herkomst in ruil voor aandelen. Aldrin Ismail legt uit ‘Het verbeteren van de toegang tot financiën is cruciaal voor kleine en middelgrote bedrijven zodat de sector kan groeien en de nodige banen gecreëerd kunnen worden. Als aandeelhouder, heeft de diaspora gedeeld eigendom in de winst en dit zal het bedrijf goed doen.’ Andere start-ups zijn een draagbare energie generator van Noomi, Smeltkroes een catering service voor vluchtelingen en Cheeky Pie, gebakjes gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Lancering Venture Academy 2017

De Venture Academy is opgericht door de makers van de Changemakers Lab van het Centre for Innovation, Univesiteit Leiden. Het doel van dit programma is om Haagse studenten beter voor te bereiden op nieuwe economie. Het Centre for Innovation is toegewijd aan het faciliteren van een ondernemend ecosysteem zodat Den Haag haar concurrentiepositie behoud in de 21ste eeuw.