Winterschool ‘tropische biodiversiteit en duurzaamheid’ in Indonesië

Op maandag 9 januari is de winterschool over tropische biodiversiteit en duurzaamheid op de Universitas Indonesia officieel van start gegaan. Bij de opening waren de Nederlandse ambassadeur Rob Swartbol en de rector van de Indonesische universiteit Muhammad Anis aanwezig. De winterschool brengt twaalf Universitas Indonesia studenten en elf Leidse studenten samen om hen te onderwijzen over duurzaamheidsproblemen en uitdagingen in het behouden van biodiversiteit in de tropen.

De Area Study Sustainable Development in Indonesië, oftewel de winterschool, is onderdeel van het minorprogramma Sustainable Development dat gecoördineerd wordt door het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML). Deze internationale minor zorgt voor een interdisciplinair milieu om bewustwording te creëren voor problemen zoals klimaatverandering, het verlies van natuurlijke leefgebieden en bodemdegradatie. Het biedt een platform voor innovatieve ideeën om met deze problemen om te gaan, waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit een breed scala aan wetenschappelijke disciplines.

De ambassadeur Rob Swartbol,  prof. Peter van Bodegom
(CML)  en de Leidse studenten die deelnemen aan de winterschool

De winterschool wordt gegeven door Peter van Bodegom en Nadia Soudzilovskaia van het CML en verschillende collega’s van de Universitas Indonesia (UI). Tijdens dit programma komen de studenten meer te weten over de grote biodiversiteit in de tropische bossen van Indonesië. Dit gebeurt door middel van een reeks colleges en veldwerk in een van de natuurgebieden van Java.

Daarnaast leren de studenten om een mini-onderzoek uit te voeren naar problemen veroorzaakt door het verlies van leefgebied en de handel in wilde dieren, en het belang van watervoorziening in het dichtbevolkte Java.

De winterschool is onderdeel van een breder initiatief gericht op het promoten en het tot stand brengen van een intensieve samenwerking tussen de UI en de faculteit W&N. Door het opzetten van gezamenlijk onderwijs en gezamenlijke onderzoeksprogramma’s – waaronder milieubiologie en duurzaamheid – is een wederzijdse uitwisseling van ideeën en expertises tussen de universiteiten tot stand gekomen.