Voorbereidend studiejaar voor vluchtelingstudenten van start

Kledingontwerper, manager bij een multinational of dermatoloog: de twintig vluchtelingstudenten die deelnemen aan het Voorbereidend Jaar Leiden (VJL) bruisen van ambitie. Op donderdag 26 januari ging het studiejaar feestelijk van start.

De studenten uit Syrië, Iran en Congo die meedoen aan het VJL hebben vaak al gestudeerd in het land van herkomst en hopen in Nederland de draad weer op te pakken. ‘Ze hebben dus al de nodige kennis maar hebben moeite met de taal, de hoge toelatingseisen en het onderwijssysteem in Nederland is anders dan ze gewend zijn,’ vertelt coördinator Hildegard Aerden.

Droomstudie

Om vluchtelingstudenten beter te begeleiden, stelde Aerden vorig jaar een speciaal onderwijsprogramma samen: het VJL. Het programma is een samenwerking van de Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en stichting voor vluchtelingstudenten UAF. Eerder tekenden de universiteit en het UAF al een samenwerkingsovereenkomst om meer te doen voor vluchtelingstudenten. Met deze overeenkomst werd gehoor gegeven aan een oproep van de Leidse wethouder Marleen Damen om de instroom van vluchtelingstudenten in het hoger onderwijs te vergemakkelijken en studieachterstanden aan te pakken.

Stoomcursus

Tijdens het VJL worden de studenten klaargestoomd voor hun droomstudie aan een universiteit of hogeschool. ‘Je kunt het zien als een stoomcursus,’ aldus Aerden, die de studenten zelf Nederlandse les geeft. Daarnaast is er aandacht voor Engels, wiskunde, geschiedenis en onderzoeksvaardigheden, maar ook praktische zaken zoals het lenen van een boek in de bibliotheek en sociale omgangsvormen in Nederland. ‘Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse directheid of het voeren van een sollicitatiegesprek.’

Algemene Rekenkamer

Dat de begeleiding hard nodig is, werd onlangs bevestigd in een alarmerend rapport van de Algemene Rekenkamer, benadrukt Hoofd Studentenbegeleiding van het UAF Albert de Voogd. In het rapport concludeert de Rekenkamer dat statushouders moeite hebben om op eigen kracht taal- en inburgeringscursussen af te ronden. ‘De Rekenkamer legde de vinger op de zere plek. We kunnen niet op onze handen blijven zitten. Betere begeleiding is hard nodig.’

Nederlands alsjeblieft

Asem Mansour (20) uit Syrië is blij met de hulp. ‘Dankzij het VJL heb ik de kans om te studeren en in Nederland succesvol te worden.’ Asem vluchtte twee jaar geleden naar Nederland en droomt ervan om zijn eigen kledingbedrijf te beginnen. ‘Mijn naam op kledinglabels; dat is mijn droom.’ In september hoopt hij Commerciële Economie te gaan studeren. ‘Dan kan ik leren hoe ik mijn kleding kan verkopen.’ Op de vraag of hij liever Nederlands of Engels spreekt, reageert hij vastberaden: ‘Nederlands alsjeblieft. De enige manier om het te leren is door zoveel mogelijk te oefenen.’ Zijn studiegenoten denken daar net zo over.

Arbeidsmarkt

Zo ook Yassen Haskal (30). Hij heeft nog moeite met Nederlands maar het gaat steeds beter, vertelt hij. Yassen haalde zijn Master Business Administration in de Syrische hoofdstad Damascus. Door het VJL te doen hoopt hij zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Hoewel zijn diploma erkend wordt in Nederland, komt hij door de taalbarrière moeilijk aan een baan. ‘Als ik manager zou zijn zou ik mezelf ook niet aannemen. Ik spreek de taal nog niet goed genoeg.’ In september wil hij beginnen aan de master Economics and Governance aan de Universiteit Leiden. En daarna? ‘Ik wil aan de slag bij een internationaal bedrijf, als manager en wie weet ooit CEO. The sky is the limit!’

Museumjaarkaart

Studentenvereniging LSV Minerva had nog een leuke welkomstverrassing voor de studenten: twintig Museumjaarkaarten om meer te weten te komen over de Nederlandse geschiedenis en cultuur. De Goede Doelen Commissie van de studentenvereniging heeft het UAF dit jaar gekozen als jaardoel en ondersteunt ook het VJL als Leids initiatief. Om geld in te zamelen is de bierprijs tijdelijk met 0,20 cent verhoogd. ‘Dat tikt wel aan dus,’ aldus woordvoerder Jochem Nielsen lachend.

Vluchtelingstudenten kunnen zich vanaf 25 maart aanmelden voor het Voorbereidend Jaar Leiden, dat in september 2017 weer van start gaat. Na een eerste kennismakingsgesprek volgt een selectieprocedure. Meer informatie over de aanmelding vind je op de website van Hogeschool Leiden.