Informaticus Frank Takes Docent van het Jaar

Studenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden hebben Frank Takes, onderzoeker en docent aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science, verkozen tot Docent van het Jaar. Takes maakt bovendien indruk door als tweede te eindigen in de verkiezing van Onderzoeker van het Jaar.

Bekendmaking van Frank Takes als Docent van het Jaar aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Studentenjury

Een jury bestaande uit één student van elke studievereniging aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, heeft Frank Takes benoemd tot Beste Docent van 2016. Hij ontvangt de titel voor zijn twee cursussen ‘Social Networks Analysis for Computer Scientists’ en ‘Business Intelligence and Process Modelling’.

‘Helder materiaal en heldere communicatie’

Takes werkt pas drie jaar aan de Universiteit Leiden, nadat hij er zijn promotieonderzoek heeft gedaan. Volgens de jury heeft hij de capaciteiten en het enthousiasme om zijn kennis over te brengen. Verder wordt hij geprezen om zijn heldere nieuwe cursusmateriaal en zijn heldere communicatie. Takes zelf is blij met de prijs, zoals hij vertelt aan Sleutelstad FM. ‘Ik vind onderwijs geven erg leuk, dus het is leuk om te horen dat studenten mijn pogingen waarderen’.

Wij spraken Takes ook en verwierven enkele inzichten in goed academisch onderwijs.

Het lijkt niet makkelijk om aantrekkelijk informatica-onderwijs te ontwikkelen. Hoe hebt u dat gedaan?

‘Studenten vinden de theoretische kanten van informatica vaak lastig. Ik probeer het belang van deze onderwerpen te motiveren met voorbeelden uit de praktijk. In mijn cursussen werken studenten met echte data van echte bedrijven en verschillende sociale netwerken.’

LIACS, het instituut voor Informatica, gelooft erg in kleinschalig onderwijs. Wat is het belang van persoonlijk contact met uw studenten?

‘Het zorgt ervoor dat studenten zich op hun gemak voelen en sterkt hen om het bij mij aan te geven als ze iets moeilijk vinden. Daardoor weet ik waar ik meer aandacht aan moet besteden. Zowel in groepen als, zo nodig, individueel.’

Waarom is goed onderwijs belangrijk in een onderzoeksomgeving als de universiteit?

‘Als universiteit leiden we jonge wetenschappers op, maar ook al het universitair opgeleid personeel van publieke en private instellingen. Je academisch onderwijs is eigenlijk je inhoudelijke opvoeding. Die is van belang voor de rest van je professionele leven.’

Heb je onderwijsadviezen voor je collega’s?

‘Verwerk de laatste inzichten van je eigen onderzoek in je cursussen. Aangezien je studenten je zullen voorzien van nieuwe en frisse inzichten, zal je onderzoek daar ook van profiteren.

En: wees niet bang om je onderwijs te vernieuwen en je studenten te vertellen dat je iets voor de eerste keer doet. Laat je studenten bijvoorbeeld een artikel peer reviewen of een programma code reviewen. Ze zullen het waarderen dat ze onderdeel zijn van de onderwijsvernieuwing.’