Eveline Crone ontvangt Ammodo KNAW Award

Hoogleraar Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie Eveline Crone ontvangt een Ammodo KNAW Award. Dat maakten Ammodo, instituut voor kunst en wetenschap en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) op 25 januari bekend.

De award is ingesteld om bijzonder getalenteerde onderzoekers te stimuleren in een cruciale, gevorderde fase van hun wetenschappelijke carrière. Met de prijs willen Ammodo en de KNAW tevens het ongebonden wetenschappelijk onderzoek in Nederland over de volle breedte versterken. Crone ontvangt een geldbedrag van 300.000 euro om ‘nieuwe wegen te verkennen in fundamenteelwetenschappelijk onderzoek’.

Eveline Crone (foto: Lonneke van der Palen)

Hersenen in puberteit

Crone ontdekte dat niet elk onderdeel van het menselijk brein zich tegelijkertijd ontwikkelt. In de puberteit nemen hersenkernen voor emotie een voorsprong op de hersenkernen die beheersing regelen. Dat helpt ongeremd, risicovol en onverantwoord pubergedrag te verklaren. Crone onderzoekt nu hoe het puberbrein de woelige fase gebruikt om creatieve maar evenwichtige beslissingen te leren nemen.

Andere winnaars

Naast Crone zijn nog zeven andere wetenschappers gelauwerd:

• Olivier Hekster, hoogleraar Oude Geschiedenis (RU Nijmegen)
  • Jeroen Geurts, hoofd Anatomie en Neurowetenschappen (VUMC Amsterdam)
  • Eva van Rooij, hoogleraar moleculaire cardiologie (UMC Utrecht)
  • Appy Sluijs, hoogleraar Paleoceanografie (Universiteit Utrecht)
  • Roshan Cools, hoogleraar Cognitieve Neuropsychiatrie (RU Nijmegen)
  • Alicia Montoya, hoogleraar Franse letterkunde en cultuur (RU Nijmegen)
  • Guido van der Werf, universiteitshoogleraar Global Carbon Cycle and Land Use Change (VU Amsterdam)