Universiteit Leiden

nl en

Tweede fellow aangesteld bij de Leiden Teachers’ Academy vanuit het ICLON

Vanaf oktober 2016 is Nadira Saab fellow bij de Teachers’ Academy. Collega Fred Janssen ging haar al voor in 2014. Het doel van de Teachers’ Academy is het ontwikkelen en delen van onderwijsvernieuwing op de Universiteit Leiden. We stelden Nadira vragen over haar innovatieproject.

Hoe ziet het project eruit waarmee je bent voorgedragen voor de Teachers’ Academy?

Nadira Saab

Mijn project is gericht op het onderzoeken hoe effectief peer feedback gegeven kan worden bij video-analyses van professionele praktische vaardigheden, zoals presenteren en lesgeven.

Het gebruik van Kaltura
Op het ICLON gebruiken studenten (leraren in opleiding) op verschillende momenten videomateriaal voor reflectie op het eigen handelen en als bewijs van hun functioneren. Studenten maken een video van een eigen lesfragment. Voor dit project vragen we de studenten de video  te uploaden in Kaltura, een beveiligd videoplatform waar video’s gedeeld kunnen worden door studenten en docenten van de Universiteit Leiden. Binnen Kaltura is het mogelijk om de geüploade video’s van feedback te voorzien bij specifieke momenten in de film. Elke feedback kan gekoppeld worden aan het stukje video waar deze betrekking op heeft. De video-analyses worden uiteindelijk beoordeeld door de docent.

Peer feedback
Een ander nieuw aspect van het project is het gebruik van formatieve assessment in de vorm van peer feedback (het geven van feedback door medestudenten). De student kan deze formatieve peer feedback gebruiken om het handelen te verbeteren en zo een betere eindopdracht in te leveren. Nu is het geven van kwalitatief goede feedback niet gemakkelijk en zeker niet vanzelfsprekend. In dit project ga ik onderzoeken wat de kwaliteit van de peer feedback is die studenten elkaar geven. Is de peer feedback van dezelfde kwaliteit als de feedback van de docent? Zo niet, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de peer feedback wel van goede kwaliteit wordt?

Hoe kunnen andere faculteiten jouw project gebruiken?

Op verschillende faculteiten worden praktische vaardigheden geleerd. De gevonden resultaten van dit project kunnen als basis dienen om soortgelijke projecten te ontwikkelen voor het gebruik van video’s met peer feedback bij andere faculteiten. Voorbeelden van vaardigheden zijn presenteren, therapiesessies bij klinische psychologie, en patiëntgesprekken bij medische wetenschappen.

Wat is de bijdrage van jou en het ICLON aan innovatief onderwijs?

Er is veel expertise op het gebied van innovatief onderwijs binnen het ICLON. Het ICLON kan een grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling en het delen van best practices en onderwijsvernieuwingen binnen de Universiteit Leiden. Als onderwijsonderzoeker kan ik binnen de Teachers’ Academy een bijdrage leveren door mijn expertise aan te bieden voor het implementeren,  onderzoeken en evalueren van verschillende onderwijsvernieuwingsprojecten.

Wat zie jij als de grootste uitdaging als fellow van de Teachers’ Academy?

De fellows zijn op verschillende manieren actief bezig met onderwijsvernieuwing binnen hun eigen faculteit. Een volgende uitdaging is de best practices te implementeren in andere faculteiten.

(LM)