Vega, gezond en duurzaam: Pure catering

In diverse universitaire restaurants en cafés nu al te krijgen, en in januari overal doorgevoerd: de Pure-producten. Duurzaam, gezond en/of vegetarisch. Het mooie lindegroen, ook de kleur van borden en kommen, wijst de weg. En Pure is nog goedkoper ook.

Niet opdringen maar verleiden

Het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) wil niets opdringen. Wie gehecht is aan soep met ballen, of voor eeuwig verslingerd aan de vertrouwde vleeskroket, wordt geen strobreed in de weg gelegd. Maar verleiden? Dat zeker. Met een wat zachter prijsje voor Pure-producten die ook nog extra meerwaarden hebben waar een mens zich beter van gaat voelen.

Meerwaarden van Pure

Vega
De vraag naar vegetarische producten wordt steeds groter en daar wordt ruimschoots aan voldaan. In het Lipsius-, het Pieter de la Court- en het KOG-restaurant zijn zelfs veggie-burgers te koop bij de burgerbar. Minder belastend voor het milieu.

Gezond

Pure betekent ook: minder waar minder kán.

• Minder zout: 80% van het zout dat we nuttigen zit al in de producten die we aanschaffen. Dat moet minder.
  • Minder suiker. De inname hiervan is in vijftig jaar vijftig keer zo groot geworden. Suiker zit in allerlei producten waarin deze zoete stof eigenlijk overbodig is. Dat kan dus minder.
  • Minder vetten. Al heb je goede en minder goede vetten, minder vet is sowieso beter.

Duurzaam

• Minder transport. De leveranciers van levensmiddelen komen minder vaak langs bij de universitaire restaurants, zonder dat wordt ingeboet op de versheid van de producten. Dat leidde in 2015 tot een reductie van de verkeersbewegingen voor leveranties met 40%.
  • Bio-based materiaal. Bekertjes, bestek, verpakkingen en ander materiaal dat in de universitaire catering maar eenmalig wordt gebruikt, is bio-based. Het is gemaakt van restmateriaal óf van hernieuwbare grondstoffen.  Meeneemkoffiebekers, inclusief de dekseltjes en de roerstaafjes, worden gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal. Dat gaat ook gelden voor de servetten en de kunststof bakjes. Het bedrijf Biological Solutions adviseert op dit punt. Dit bedrijf compenseert ook alle CO2 die vrijkomt bij de productie en het transport van de producten.

… en nog meer

De automatiek komt

In zoveel mogelijk restaurants van de universiteit  komt een Green Snack Factory. Daarmee is de ouderwetse automatiek weer terug: snacks achter deurtjes. Groene snacks ‘uit de muur’, bijvoorbeeld vegetarische kroketten.

Ook al gesignaleerd maar straks wijder verspreid: de water jar. Een jar is Engels voor een pot en zo ziet ie er ook uit. Een pot met een kraantje. De jar bevat water waaraan geurige kruiden en verfrissend fruit worden toegevoegd. De smaken daarvan trekken in het water. En 40% van de vitaminen. Gezond en verkwikkend.

Zelf ontwikkeld concept

‘De Universiteit Leiden heeft het Pure-concept zelf ontwikkeld en is daarmee voorloper in Nederland’, vertellen Sander Rooijakkers, productmanager Catering bij het UFB, en Guan van Zoggel, bewaker van het Pure-concept. Terwijl het geen sinecure is Pure over de volle breedte in de achttien restaurants en cafés van de Universiteit Leiden te introduceren, wordt het concept toch overal ingevoerd. ‘Daarmee is de handschoen opgepakt die de Universiteitsraad en het eigen Universiteit Leiden Panel van het UFB toewierp: zij willen meer aandacht voor duurzaamheid, ook in de catering.’ Het onlangs opgerichte Universiteit Leiden Green Office zal er blij mee zijn.

Eet smakelijk, eet gezond, eet duurzaam, eet Pure

(CH)

Word lid van het Universiteit Leiden Panel

Alle medewerkers en studenten kunnen digitaal adviseur worden door zich aan te melden bij het Universiteit Leiden Panel van het UFB. Zo nu en dan krijgen de leden een enquête toegestuurd met het verzoek die in te vullen. Die kan over allerlei vormen van dienstverlening gaan. Het UFB wil via het panel de meningen peilen en de dienstverlening zo beter toesnijden op de behoeften van de klant.