Sport Data Center ontvangt kwart miljoen

Het Sport Data Center van onder meer de Universiteit Leiden is toegevoegd aan de groep expertisecentra van Sportinnovator, het nationale onderzoeksprogramma dat zich richt op innovaties in de sport. Het Center krijgt 250.000 euro om tot eind 2020 te werken aan de opdracht van Minister Edith Schippers (VWS): “Maak massa, leg focus en creëer rendement in sportinnoverend Nederland.”

Bij elkaar terecht

De toekenning gebeurde bij het Nationale Sportinnovator Event XL in Eindhoven, afgelopen dinsdag. Sportinnovator is een programma van onderzoeksfinancier ZonMW. Het heeft als doel dat sport-innovatoren elkaar via fysieke ‘hubs’ verder kunnen brengen en samen ook de blik over de grenzen zullen richten. Onderzoekers, bedrijfsleven en andere partijen moeten bij elkaar terecht kunnen voor expertise.

Het Sport Data Center ontvangt 250.000 euro, zo werd bekend op het Nationale Sportinnovator Event XL in Eindhoven.

Sport en data science

Data zijn belangrijk voor bijna elke sporter. Sporters houden gegevens bij van tijden, lichaamshouding, positie op het veld, noem maar op. In het Sport Data Center (SDC) werken wetenschappers samen met sportteams en overkoepelende sportorganisaties.

SDC-oprichter en hoogleraar Data science Joost Kok van de Universiteit Leiden: "We willen de big data van de sportwereld analyseren en gebruiken voor verbeteringen van bijvoorbeeld tactiek en materiaal. Maar ook om mensen aan het bewegen te krijgen en om matchfixing in kaart te brengen."

Partijen

Betrokken partijen zijn de data science disciplines van de Universiteit Leiden (Leiden Centre of Data Science) en de TU Delft (Delft Data Science), in combinatie met de sportwetenschappelijke takken van het Amsterdam Institute for Sport Science en het Sport Engineering Institute van de TU Delft.

Steun in de rug

Joost Kok: “Deze erkenning voelt als een steun in de rug. Het is goed om big data rond sport en bewegen samen op te pakken. Hier valt nog een wereld te winnen.”

Presentatiefilmpje

Bekijk het presentatiefilmpje van de twee nieuwe Sportinnovator expert centers.