Florien Cramwinckel bij BNR over negatieve reacties op vegetariërs

Waarom vinden we vegetariërs of mensen die geen alcohol drinken soms zo irritant? Negatieve reacties worden opgewekt door morele redenen van andere personen, schrijft Nemo Kennislink over het promotieonderzoek van Florien Cramwinckel. De Leidse sociaal psycholoog vertelt erover bij BNR-radio.

BNR-radio

Als je een ander iets goeds ziet doen, voelt dat bedreigend. Dat verklaart waarom mensen zo weinig enthousiast reageren op vegetariërs of mensen die geen alcohol drinken. Beluister Florien Cramwinckel in:
Wetenschap Vandaag | Waarom we zo negatief reageren op vegetariërs

Nemo Kennislink

Op de flap van het proefschrift staat een houten tafel waar vijf volwassenen omheen zitten, gezien van bovenaf. Er wordt een bord met plakjes worst en komkommer doorgegeven en iemand schenkt een ander een biertje in. Als iemand aan tafel weigert bier te drinken, kan hij of zij rekenen op onbegrip van de rest van het tafelgezelschap. Tenminste, als de persoon weigert vanuit ethische redenen, bijvoorbeeld omdat drank slecht voor je is. Die persoon wijst ons indirect op ons eigen ‘slechte’ gedrag. Iemand die geen bier drinkt omdat hij de smaak vies vindt, krijgt die negatieve reacties niet. Dat is kort gezegd wat de Leidse sociaal psycholoog Florien Cramwinckel ontdekte. Ze promoveerde bij de Universiteit Utrecht op onderzoek naar hoe mensen reageren op moreel gedrag van anderen.