Universiteit Leiden en ICTU doen samen onderzoek naar softwareontwikkeling

Hoe kunnen we de ontwikkeling van softwareprojecten voor de overheid nog verder stroomlijnen? Daar gaan de Universiteit Leiden en ICTU samen onderzoek naar doen in een project dat op 6 juli 2016 van start ging.

De Nederlandse overheid maakt veel gebruik van software – denk bijvoorbeeld aan DigiD of aan software voor het automatisch openen van bruggen. Veel van die software wordt ontwikkeld door ICTU, een Nederlandse overheidsorganisatie die andere overheden helpt bij het realiseren van digitale dienstverlening . Om goed zicht te krijgen op de eigen softwareontwikkeling ontwikkelde ICTU in de afgelopen jaren een kwaliteitssysteem. In het project Grip op Software (GROS) gaan Leidse onderzoekers ICTU helpen dat systeem verder te benutten voor kwaliteitsverbetering.

Verbanden

De aftrap van het project Grip on Software was op 6 juli.

De software van ICTU wordt ontwikkeld volgens de Scrum-aanpak, waarbij teams in korte periodes – ook wel sprints genoemd – aan een bepaald onderwerp werken. Het kwaliteitssysteem van ICTU rapporteert allerlei data over de voortgang van deze teams: van het aantal mensen dat tegelijk aan een onderwerp werkt, tot de gebruikte use cases en de resultaten.

Hoe kunnen deze teams nog beter en efficiënter werken? Via de data van het kwaliteitssysteem kunnen we daar meer over te weten komen, zegt projectleider Fons Verbeek (Universiteit Leiden):  ‘Welke factoren bepalen nou het slagen van zo’n traject voor softwareontwikkeling? Door op een andere manier naar de data te kijken en er verbanden in te ontdekken, kunnen we daar een beter beeld van krijgen. Op die manier kunnen we de kwaliteit van softwareontwikkeling voor de overheid helpen verhogen. ’

Big data

Om al die data goed te kunnen analyseren zijn de laatste inzichten en technieken nodig op het gebied van big data en software engineering. ICTU is daarom een samenwerking gestart met onderzoekers van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) en het Leiden Centre of Data Science (LCDS), om het onderwerp verder uit te werken in een promotieonderzoek. In het voortraject is er een pilot van 3 maanden gestart om de scope van het onderzoek goed te kunnen vaststellen en het project een vliegende start te geven.

(JvdB)