Universe Awareness viert haar tienjarige bestaan

Universe Awareness (UNAWE), een internationaal programma om kinderen van vier tot twaalf jaar te inspireren met ons prachtige heelal, bestaat tien jaar.

Om dit tienjarige jubileum te vieren organiseert UNAWE in 2016 verschillende wedstrijden, trainingen, educatieve evenementen en andere activiteiten over de hele wereld. Zo is er bijvoorbeeld een wedstrijd waarbij UNAWE lezers hun eigen Space Scoop stripverhaal moeten ontwerpen, maar ook een wedstrijd waarbij een Bresser Refractor telescoop voor lesactiviteiten te winnen valt. Daarnaast organiseert UNAWE een Universe Awareness Symposium tijdens de Space Education International Workshop in Leiden. Deelnemers van deze workshop leren hoe ze sterrenkunde en ruimtevaart het beste kunnen gebruiken binnen educatie.

Oprichting

In 2006 ging het internationale kantoor van UNAWE van start bij de Leidse Sterrewacht van de Universiteit Leiden. In 2011 ontving UNAWE een beurs van de Europese Unie om UNAWE in zes landen te financieren. Sinds die tijd is het UNAWE netwerk gegroeid naar meer dan 60 landen wereldwijd. Dankzij dit netwerk van meer dan duizend docenten en sterrenkundigen heeft UNAWE nu bijna een half miljoen kinderen bereikt. In de afgelopen tien jaar zijn er 9.000 docenten getraind, 10.000 Aardeballen en 1050 Universe in a Box leskisten over de hele wereld verspreid en 311 Space Scoops gepubliceerd in 34 verschillende talen.

Op de website van UNAWE is meer te vinden over de activiteiten rondom het tienjarige jubileum.