Universiteit Leiden veroordeelt ontslag 1577 decanen in Turkije

De Universiteit Leiden maakt zich grote zorgen over de situatie in Turkije en biedt haar Turkse collega's alle steun.

In de nasleep van de coup in Turkije van 15 juli ligt de openbare sector in het land onder vuur. De Turkse regering heeft naar verluidt meer dan 50.000 mensen opgepakt, geschorst of ontslagen. Behalve het leger ontkomen ook de Turkse rechterlijke macht en het onderwijs en de universiteiten niet aan de zuiveringen. Uit het Turkse onderwijs zijn nu 15.200 mensen geschorst.  Volgens de krant Hurriyet heeft de Turkse raad voor hoger onderwijs YÖK het gedwongen ontslag van 1577 universiteitsdecanen aangekondigd.

De Universiteit Leiden maakt zich grote zorgen over de situatie in Turkije en veroordeelt het ontslag van de decanen en alle overige collega’s scherp. Wij zijn ten diepste begaan met hun lot en bieden hun onze steun waar dat maar mogelijk is. Je denkt elke dag maar weer dat dit niet waar kan zijn. Het land heeft nu meer dan ooit vrijheid van denken en vrijheid van meningsuiting nodig. We zullen er alles aan doen om de uitstekende banden met al onze Turkse partners te behouden.

Ook de Europese Vereniging van universiteiten EUA, waarvan de Universiteit Leiden lid is, veroordeelt de ontwikkelingen in Turkije in een verklaring: ‘In reactie op de militaire coup is er wereldwijd en unaniem steun voor de democratisch gekozen regering van Turkije. De genomen maatregelen gaan echter in de verkeerde richting. Meer dan ooit heeft Turkije vrijheid van meningsuiting nodig en een publiek en open debat zoals dat wordt bevorderd door de sterke universitaire sector van het land.’ De League of European Research Universities (LERU) heeft de verklaring van EUA krachtig ondersteund.

Namens de academische gemeenschap van de Universiteit Leiden,

Carel Stolker
Rector Magnificus en Voorzitter College van Bestuur

Studenten en medewerkers van de Universiteit Leiden kunnen met vragen terecht bij:
Katrien van Dijk, HRM (voor medewerkers)
Len Buis, Studenten en Onderwijszaken (voor studenten)

Media kunnen contact opnemen met Inès van Arkel.