Hub Lancering van de Gemeente Den Haag en het Centre for Innovation

Het Centre for Innovation (CFI) lanceert samen met de Gemeente Den Haag een nieuwe ‘Hub’ in de stad die organisaties van data technologie, vrede en recht samenbrengt.

Deze organisaties, waaronder Universiteit Leiden, zullen samenwerken in de stad om te zoeken naar data gedreven oplossingen voor problemen en zorgen op het gebied van internationale vrede, recht en veiligheid. Welke digitale technologie kan worden gebruikt om de wereld een betere plek te maken, en mensen en de samenleving vooruit te helpen? Het Centre for Innovation zal een van de partners worden die kennis gaat delen over data wetenschap en data-gedreven innovatie.

Het Centre for Innovation verkent projecten en voert deze uit op het snijvlak van technologie, onderzoek, onderwijs en maatschappij. Het team van het Centre for Innovation bestaat uit experts op het gebied van innovatie, sociale wetenschappen en technologie.

Gedurende de komende jaren zullen alle partners in deze Hub gaan werken aan verschillende projecten die binnen korte tijd zullen worden opgezet (één of twee maanden). Studenten en onderzoekers zullen aan deze projecten bijdragen en deze ondersteunen op een vrijwillige basis. Het Centre for Innovation zal de leiding nemen over het verzamelen van alle prototypes die ontwikkeld zijn en worden, en de ideeën en prototypes kunnen ook gebruikt gaan worden voor academisch onderzoek en onderwijs.

Het vastleggen van deze ‘Hub’ in de stad is een belangrijke stap voor de betrokkenheid van de Universiteit Leiden in Den Haag als de internationale stad van Vrede en Recht. Den Haag huist maar liefst 160 internationale organisaties, waaronder veel op het gebied van Vrede en Recht – zoals het Joegoslavië tribunaal en het International Gerechtshof. Een van de richtlijnen van het Centre for Innovation en Universiteit Leiden is dan ook om de stad en de universiteit nauwer met elkaar te verbinden en te faciliteren dat relevant onderzoek binnen diverse disciplines van de universiteit samen gebracht wordt met de positie van Den Haag als stad van Vrede en Recht.

De officiële presentatie van de ‘Hub’  op 3 juni zal gevierd worden met een breed scala aan internationale organisaties. Zowel wethouder Ingrid van Engelshoven als Lilianne Ploumen, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, zullen aanwezig zijn.

Voor meer informatie, klik op de website of kom naar het Centre for Innovation op Future Fridays