Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Cursus over omgaan met verschillen in het hoger onderwijs

Vanuit docenten komt steeds vaker de vraag: 'Hoe kan ik rekening houden en omgaan met verschillen tussen studenten?'

Studenten verschillen in leerniveau, studieprestaties, culturele achtergrond en persoonlijke geaardheid. Wat dit inhoudt en betekent voor de inrichting van uw onderwijs, ontdekt u in de ICLON-cursus ‘Inclusive education; reaching all your students’.

Docenten uit verschillende faculteiten van de Universiteit Leiden gingen u al voor. Lees hieronder hun ervaringen. 

Verrassend

Door middel van speelse werkvormen kwamen de deelnemers tot verrassende ontdekkingen:
'Ik was me niet eerder bewust van de sturende kracht van aannames en vooroordelen over een ander.'
'Heel verfrissend om eens op een andere manier met collega’s met een onderwerp bezig te zijn; het beginspel maakte heel duidelijk hoe we bijna allemaal geneigd zijn onze eerste indruk tot waarheid te verheffen. Maar al snel bleek de werkelijkheid genuanceerder.'
'Een meerwaarde vond ik de spreker, Fred Janssen, die was uitgenodigd: een specialist op het gebied van differentiatie van de leerstof en aanpak bij het lesgeven.'
'Er werd wezenlijk gediscussieerd; er was tijd om eens wat dieper op de materie in te gaan.'

Nieuwe inzichten

Door de tijd te nemen dit onderwerp diepgaand te verkennen, kwamen deelnemers tot bruikbare inzichten:
'Diversiteit in onderwijs is meer dan gedifferentieerd werken alleen.'
'Heel zinvol om met collega’s van andere faculteiten ervaringen te delen; door met anderen te praten heb ik weer nieuwe ideeën opgedaan.'
'Iedere groep studenten is divers wat betreft leerniveau, studieprestaties, culturele achtergrond en persoonlijke geaardheid.'
'Inclusiveness betekent ook het herontwerpen van je onderwijs(materiaal).'

Meer informatie

Nieuwsgierig geworden naar deze cursus? Kijk op de website naar Inclusive Education: reaching all your students of neem contact op met de docent, Roeland van der Rijst.