Leidse universiteitsdelegatie smeedt nieuwe banden in Brazilië

Van 14 tot 18 maart bracht een delegatie van de Universiteit Leiden een bezoek aan Brazilië. Het bezoek stond in het teken van samenwerking met wetenschappers in São Paolo, Brasilia en Rio de Janeiro.

Rector magnificus Carel Stolker leidde de delegatie, die verder bestond uit afgevaardigden van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, het LUMC, het Centre for Science and Technology Studies, antropologie en de Faculteit der Archeologie.

Wetenschapsfinancier in São Paolo

Maandag 14 maart begon het programma in São Paulo. De delegatie bezocht hier FAPESP, de organisatie die het wetenschappelijk onderzoek in de staat São Paulo financiert. FAPESP-president José Goldemberg en rector Carel Stolker ondertekenden een overeenkomst waarin beide instellingen afspraken maken over verdere samenwerking. Door deze overeenkomst kunnen Leidse en Braziliaanse onderzoekers in de toekomst gezamenlijk onderzoeksprojecten starten, seminars en workshops organiseren en worden uitwisselingen van promovendi en onderzoekers mogelijk.

Onderzoekspresentaties

Om deze afspraken direct concreet te maken, organiseerde FAPESP een workshop waarin Leidse wetenschappers hun onderzoek presenteerden aan hun collega-wetenschappers uit de staat São Paulo. Ze bespraken Leids onderzoek op het gebied van scientometrics, rechten, levenswetenschappen en natuurkunde. Beide partijen zagen hierin mogelijke samenwerkingsgebieden. Als vervolgstap zullen FAPESP en de Universiteit Leiden een joint working comittee opzetten, die onderwerpen voor gezamenlijke onderzoeksprojecten zal definiëren.

Ontmoeting rectoren

Later op de maandag ontmoetten de rectoren van de Universiteit Leiden en Universidade de São Paulo (USP) elkaar. Deze universiteit was de eerste partneruniversiteit van Leiden in Brazilië; beide partijen werken al hecht samen sinds 1994. De USP wordt gezien als de belangrijkste universiteit in Latijns-Amerika. De rectoren tekenden een nieuwe overeenkomst die studenten geesteswetenschappen in staat stelt een deel van hun studie in São Paulo door te brengen. Dergelijke uitwisselingen met USP bestaan ook al voor studenten van de Rechtenfaculteit en van Leiden University College. Op maandagavond bezocht de delegatie bij de residentie van consul-generaal Cor van Honk in São Paulo de eerste van een reeks Braziliaanse alumnibijeenkomsten.

Einstein Hospital

Dinsdag bracht de delegatie een bezoek aan het Einstein Hospital, waarmee LUMC gesprekken voert over verdere samenwerking op het gebied van onder meer verouderingsonderzoek en onderwijs. Ook had de delegatie ontmoetingen met de rectoren van UNESP en Universidade Federal de San Carlos, met wie ze afsprak studentenuitwisseling mogelijk te maken. De Leidenaren bezochten verder het CNPEM, het nationale onderzoekscentrum op het gebied van materialen en energie, waarmee ze verdere samenwerking afspraken.

Brasilia

In Brasilia ontving ambassadeur Han Peters de delegatie voor een diner. Hierbij waren ook afgevaardigden aanwezig van de universiteit van Brasilia, hogeronderwijsstichting CAPES en het Braziliaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. De Leidse delegatie verblijft nog de hele week in Brazilië om universiteiten en overheidsorganisaties in São Paulo, Brasilia en Rio de Janeiro te bezoeken.

Nieuwe leerstoel

Op woensdag bracht de Leidse delegatie een bezoek aan het ministerie van Buitenlandse Zaken in Brasilia. Tijdens het bezoek kondigde de directeur Culturele Zaken van het ministerie aan dat zij een positie voor een docent Portugees aanbieden aan de Universiteit Leiden. Leiden is de enige Nederlandse universiteit die nog Portugees doceert. Ook zal een nieuwe leerstoel Brazilian Studies worden ingesteld.

Astronomie

Rector Carel Stolker tekende ook enkele overeenkomsten voor de Nederlandse Onderzoeksschool voor de Astronomie (NOVA) waar Leiden deel van uitmaakt. Deze onderzoeksschool maakte afspraken met het Nationaal Observatorium in Rio de Janeiro en een drietal universiteiten.

Tegenbezoek

Er zijn inmiddels ook een aantal tegenbezoeken gepland. Zo zal een delegatie van het Albert Einstein Hospital in april een bezoek brengen aan het LUMC. De consulaten in Rio de Janeiro en Sao Paulo en de ambassade in Brasilia zullen de Universiteit Leiden en haar wetenschappers blijven ondersteunen in hun activiteiten in Brazilië.

Deelnemers van de delegatie

Prof.dr. Carel Stolker, Rector Magnificus & President
Ans Kluit, Personal Assistent Rector Magnificus
Dr. Eric Beerkens, Senior Advisor International Affairs