Edwin Bakker in NRC Handelsblad: 'In gemêleerd IS-leger botsen de culturen snel'

Donderdag 3 maart schreef de NRC een uitgebreid verhaal over de diverse culturen en leefomstandigheden binnen het IS-leger. Daarin werd ook een onderzoek van Edwin Bakker en Daan Weggemans geciteerd.

In het rapport staat dat Syriëgangers bij aankomst bij elkaar worden gezet in safehouses. Mannen en vrouwen worden van elkaar gescheiden en verhoord over hun motieven om naar Syrië te reizen. Vervolgens moeten zij trouw zweren aan IS en krijgen ze gevechtstraining. Nederlanders en Vlamingen wonen vaak bij elkaar in de buurt. Ze krijgen huizen toegewezen van gevluchte of verdreven Syriërs.

IS betaalt haar strijders een salaris van 300 tot 800 dollar per maand. Ze krijgen een oude kalasjnikov en kunnen zich op eigen kosten verder bewapenen. Van hun salaris kopen ze boodschappen, waaronder chocolade of chips. Een auto kost 2.350 dollar, een televisie 72 dollar. De strijders bewaken grensgebieden, gevangenissen of strijden mee aan het front. Als ze niet op missie zijn, verblijven ze ‘thuis’ met vrouw, kind of huisdier – opvallend veel Syriëstrijders hebben een kat, aldus de onderzoekers.

Lees het volledig artikel.